Cel 7 – Kerry Drewery (recensie exemplaar)

Multimiljonair en beroemdheid Jackson Paige is vermoord. De 16-jarige Martha wordt bij het lijk gevonden, met een pistool in haar hand. Het lijkt dus een uitgemaakte zaak, vooral in een maatschappij waarin geen rechters meer aan te pas komen maar het publiek via de populaire realityshow Dood is gerechtigheid beslist of iemand schuldig is of niet. Bovendien heeft Martha zelf schuld bekend. Maar is ze wel schuldig? Of is de realiteit veel complexer dan de media het publiek wil doen geloven?
De countdown begint. Blijft ze leven of gaat ze dood?
Jij beslist!

26166467_1602107516522765_2652625215437662896_n

4+
9789024576883-cel-7-l-LQ-f
Tja eigenlijk had ik dit boek laten staan als ik hem in de winkel had zien staan. Het cover roept bij mij niet echt het enthousiasme om het te moeten lezen. Ik persoonlijk vind het Engelse (originele ) cover veel beter dan de NL versie maar goed: smaken verschillen.
Je ziet een meisje zitten in een soort beton buis. waar tralies voor zijn gemaakt, tenminste dat zie ik als ik naar de kaft kijk. De titel Cel7 is geschreven als een soort TV beeldscherm-achtige tekst.
Wel ben ik 100% er mee eens dat dit cover perfect bij het verhaal past. Ik weet niet wat het is maar het straalt een soort eenzaamheid en verdriet uit, precies wat het moet doen want het verhaal is echt een en al triest.
Mensen, ga niet naar het cover kijken als je het niet mooi vind maar lees de flaptekst of beter nog koop het boek!!!! Het is het zeker meer dan waard om dit pareltje in je kast te hebben staan.

Laat ik als eerste zeggen dat het boek echt super goed geschreven is. De hoofdstukken zijn verdeelt in Cel 1 t/m Cel 7 en dan heb je nog de verdeling uit welk perspectief wordt vertelt. Super cool. Zo heb je dus niet alleen de hoofdpersoon Martha Honeydew maar lees je ook uit het zicht van Eve (de therapeut) ; als het programma wordt uitgezonden (Dood is gerechtigheid) ; de therapie sessies en nog vanuit een paar andere personages of perspectieven van het verhaal. Dit geeft het boek echt een lekker frisse draai. Je maakt het verhaal mee uit het zicht van verschillende perspectieven i.p.v maar een of twee en hebt de kans elk detail in je op te nemen. Ik vind dit altijd heerlijk verfrissend tijdens het lezen.
Toen ik het boek binnen kreeg van uitgeverij Luitingh Sijthoff ben ik meteen in begonnen want ja ik was hier zo benieuwd naar.
Het was precies zoals ik had verwacht: IK KON NIET MEER STOPPEN. Binnen enkele uren zat ik al op de helft en het werd alleen maar erger en erger voor Martha. Al snel besefte ik dat dit boek mij het bloed onder de nagels weg gaat halen. Ik ben een mens wat totaal niet tegen leugens en corruptie kan. Het duurde dus niet lang , toen wou ik het boek al vanwege frustratie tegen de muur werpen. Ik zat echt te vloeken omdat ik het allemaal zo erg vond voor Martha. Helaas besefte ik ook dat dit ook een stuk waarheid van tegenwoordig is. De media’s schotelen je elke dag iets voor wat wij zomaar gaan slikken. Vreselijk. Door Cel 7 wordt je er meer en meer bewust van vind ik. Ook wordt je bewust van de macht van invloed en geld zoals het tegenwoordig vaak te zien is.Wie geld heeft heeft de macht.
Toen ik bijna aan het einde kwam van Cel 7 kreeg ik bijna een hartverzakking. Mijn hart bloede en ik kon echt niet begrijpen hoezo mensen zo wreed kunnen zijn. Ik stond er heel erg versteld van en kreeg een brok in mijn keel. Gaat het tegenwoordig alleen maar om het vermaak van mensen en niet meer om de waarheid? Aan het einde valt de gehele wereld uit elkaar en worden de kaartjes opnieuw verdeelt.
Je blijft zitten met een enorme cliffhanger. Man wat een GEWELDIG boek. Ik had hier hoge verwachtingen van en moet zeggen dat het definitief elk cent waard is om Cel 7 te kopen.
Een verhaal over liefde, schuld, armoede, corruptie en de macht van sociaal media. Cel 7 houd je vast, laat je niet meer los en aan het einde zie je de wereld zeker anders.
4+ BIBI Hearts voor Cel 7 van Kerry Drewery