S.T.A.G.S – M.A. Bennett (recensie exemplaar)

Greer MacDonald is nieuw op de St. Aidan the Great School, afgekort S.T.A.G.S. Helaas voor haar worden nieuwelingen vermeden. De Middeleeuwers – dé populairste leerlingen van de school – zwaaien er de scepter. Net als ze denkt dat het nooit zal lukken om vrienden te maken, ontvangen Greer en twee andere leerlingen een geheimzinnige brief met voorop drie woorden: jagen schieten vissen. Als Greer erachter komt dat het een uitnodiging is om het weekend van de herfstvakantie door te brengen op het landgoed van Henry de Warlencourt, de knapste en rijkste jongen van de school, is ze verbaasd maar ook gevleid. Wat Greer nog niet weet, is dat je sommige uitnodigingen beter niet kunt aannemen.

26168419_1602107433189440_119168951032840673_n

35154365
Oh boy, kijk nou die kaft. Toen ik weer ging sneupen op Hebban om te kijken welk boeken er aan zitten te komen viel het mij meteen op. Toen ik de flaptekst had gelezen was ik verkocht. Spanning met wat actie en veel geheimzinnigheid. Dit was precies wat ik wou.
Zoals je boven op de foto kan zien heb ik van uitgeverij Meis&Maas een uitnodiging gekregen zoals in het boek. Dit was natuurlijk het ebook maar toen ik in begonnen ben werd me duidelijk dat ik ook dit pareltje in mijn boekenkast moest hebben.
Ik heb S.T.A.G.S  vandaag nog als boek binnen gekregen en toen ik hem in de handen had wist ik dat dit boek elk cent waard zou zijn. Het cover lijkt op gescheurde steen en de zwarte letters steken iets uit. Prachtig!Ook ontzettend leuk is dat op de achterkant een afbeelding staat van de ,,uitnodiging “om te gaan jagen,schieten & vissen. Uitgeverij Meis & Maas heeft dit prachtig gekopieerd voor het recensie exemplaar.

stags-my-review

,,Ik denk dat ik een moordenaar ben”
Toen ik de eerste zin las werd me snel duidelijk dat dit boek echt een knaller is. Het begint vrij rustig maar eindigt met hartkloppingen.
Het verhaal is geschreven in 2 scenes: S.T.A.G.S 1 en S.T.A.G.S 2
deze worden nog onder verdeelt in hoofdstukken. De hoofdstukken zijn kort en krachtig zodat je als ware door het boek heen vliegt. Het verhaal wordt zo spannend dat je niet eens door hebt dat je weer 5 hoofdstukken verder bent. Geniaal.

In het begin maak je kennis met Geer McDonald, een meisje dat op een nieuwe school terecht komt waar zij onzichtbaar is voor iedereen. De personage is heel goed beschreven en ik persoonlijk had meteen een klik met haar. Greer was me meteen sympathisch. Natuurlijk heb je in S.T.A.G.S ook de slechteriken oftewel de Engelse rijke kids die het voor het zeggen hebben op school. Hier stelde ik me vaak een film voor want ja dat zie je wel vaker. In dit geval waren het de ,,Middeleeuwers”zoals ze worden genoemd want ze vonden alle technologie barbaars.
Ik moet eerlijk bekennen dat deze groep mij wel aansprak want ze hadden in sommige dingen gelijk. Tegenwoordig draait alles alleen maar nog om sociaal media en zijn we mensen bijna vergeten hoe we zonder deze dingen kunnen leven. Tegenwoordig gaat het alleen maar om wie de meeste vrienden heeft op Facebook, hoe populaire je bent op Youtube  en dat je 24/7 bereikbaar bent via WhatsApp. Tja dat is wel zo’n beetje hoe het gaat in het leven.
In S.T.A.G.S. wordt het duidelijk wat de boodschap is, minder telefoon meer leven. Op zich geen slecht idee want je gaat er vast niet aan dood als je je telefoon eens een dag niet in de handen hebt.

Wat ik een beetje jammer vond aan dit boek was dat je eigenlijk al wist wat er zou gaan gebeuren maar alleen nog niet hoe. In het begin wordt door Greer al verteld dat er een moord is gepleegd en wie het slachtoffer is, dit vond ik erg teleurstellend. Graag had ik gezien dat dit nog een beetje geheim bleef. Zo hou je meer spanning tijdens het lezen.
Toen Greer de uitnodiging kreeg om een lang weekend met de ,,Middeleeuwers” op het landgoed van Henry de Warlencourt te zijn, wist je al wat er ging gebeuren maar wou je toch weten hoe dat dan allemaal ging gebeuren. Dit is best slim gedaan want je blijft maar lezen.

Tijdens het jagen, schieten & vissen had ik meer actie en drama verwacht. Begrijp me niet fout, het was zeker spannend in sommige stukken maar toch was het net niet genoeg. De gebeurtenissen gingen zo snel dat je op eens zoiets had van: ,,huh dat ging snel!”
Ik kreeg soms het gevoel dat het gehele verhaal daaromheen belangrijker was dan die stukje van het jagen, schieten en vissen waar het eigenlijk om draait. Ook had ik het leuker gevonden om deze gebeurtenisse uit het zicht van de slachtoffers te lezen. Wat hun denken en voelen, hoe hun het hebben beleeft.

Ondanks deze kleine minpunten was het een genot om dit boek te lezen. Ik heb tot de laatste pagina nooit het gevoel gehad dat het langdradig was of saai. Het lees super snel weg vanwege de korte hoofdstukken en aan het einde kommen alle losse draadjes weer bij elkaar om een geheel te vormen. Bij de laatste pagina’s kon ik niet geloven wat ik las, ik was zo geschrokken dat ik het boek even aan de kant moest leggen. Ik heb wel heel veel verwacht maar DIT toch zeker niet. Machtig!!! Dit is een einde waar je nog heel lang over gaat pikeren want ja….komt er nog wat?

Alles met al een prachtig jachtverhaal over het verleden en de toekomst die je niet kan tegenhouden of wel?