Als het waar is – Tara Altebrando (recensie exemplaar)

Ik staarde naar mijn telefoon. – Kom in beweging, dacht ik. Beweeg. – Jarenlang wilde ik er niet eens over nadenken. Maar nu wil ik het geloven.
Overal waar Kaylee komt, gebeuren vreemde dingen: de bitch van de klas struikelt, precies wanneer Kaylee dat wenst. Een glas water spat kapot als ze boos is. Toeval? Dan ontdekt Kaylee dat haar biologische moeder, die als tiener het nieuws haalde vanwege haar vermeende telekinetische gaven, tot levenslang is veroordeeld voor moord. Tot op de dag van vandaag ontkent haar moeder alle schuld. Kaylee besluit dat het tijd is om de waarheid te achterhalen – over haar moeder en over zichzelf.

26168838_1602107229856127_5139889082790716166_n

9200000079457037
Het boekencover van ,,Als het waar is”is natuurlijk weer een plaatje om te zien. Mij viel het dan ook op door de donkere achtergrond en de grote sneeuwbal met de storm binnen waar een meisje probeert ertegenaan te gaan. Zelf vind ik dat het cover iets donkers uitstraalt, een soort mysterie en gevecht waar het ook in het verhaal om draait. Gelukkig heeft Young & Awesome het originele cover bij behouden want hij is gewoon schitterend.

,Some storms rage from within”

Schrijfstijl
Zoals ik al hopte was ook hier de schrijfstijl van Tara Altebrando super. Ik hou van haar manier van vertellen. Voor sommige mensen zal het zeker wat verwarrend overkomen want ze springt van hot naar her zonder dat je het goed ziet maar ik vind het gewoon machtig. Ook vind je hier weer de verschillende lettertypes terug zoals ook in haar eerder verschenen boek:Verdwenen. Berichten die via een telefoon worden gestuurd worden afgebeeld als een soort Whatsapp berichten, Documenten en andere dingen worden in dikke letters weergegeven. Het is lekker overzichtelijk. Zoals ook bij het boek Verdwenen ben ik hier letterlijk doorheen gevlogen. Het boek telt maar liefs 229 pagina’s dus binnen een / twee dagen heb je het uit.
Personages
Hier moet ik eerlijk bekennen dat de hoofdpersonage Kaylee mij het bloed onder de nagels ging weghalen. Ik mocht haar in het begin totaal niet. Ze is een 17 jaar oud doorsnee scholier die op het eerste gezicht een normaal leven leid maar wat me enorm stoorde was haar character. Helaas kan ik niet zeggen waarom zonder een groot spoiler te verklappen maar wat ik wel kan zeggen is : het verhaal met Bennett
Ik snapte echt niet hoe Kaylee zo kon denken. Ze was voor mij veels te egoïstisch, arrogant en totaal onredelijk. Misschien komt het omdat zij nog zo jong is of omdat ik in mijn eigen prive leven al met zo iemand te doen had en ik hierdoor slechte herinneringen kreeg tijdens het lezen. Hoe dan ook ik vond het gewoon echt niet leuk, waardoor het voor mij  behoorlijk lastig was om verder te lezen want ja als je een hekel hebt aan de hoofdpersonage is het een groot uitdaging.
Kaylees beste vrienden Aiden en Chiara waren mij daarentegen gewoon meteen sympathisch. Hun character’s waren perfect uitgewerkt, iets volwassener  en ik kan me voorstellen ook zulke vrienden in het echte leven te hebben.
Verhaal
Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik van dit moet vinden. Begrijp me niet fout want de verhaallijn was goed en ook de schrijfstijl van Tara was zoals gewoonlijk super maar toch miste ik bepaalde dingen. Misschien had ik wel te hoge verwachting en werd ik hierdoor beetje teleurgesteld. Een zeker pluspunt was dat je gewoon bleef lezen want we wou weten of het nou echt allemaal klopte met die TK of niet maar dat was het ook al zo’n beetje. De story was voor mij wat zwak en er was absolute geen spanning te vinden. Het bleef maar door pruttelen zoals ik het dan noem en als ik toen over de helft was in het boek werd het verhaal wat interessanter en kwam je meer dingen te weten. Geen idee of dit de bedoeling was eigenlijk. Het enige wat ik echt erg leuk vond was het einde, het ,,liefdesverhaal” van Kaylee, hier kreeg het boek dus een extra ster van me. Ook zit je na afloop nog erover na te denken hoe mensen wel kunnen zijn en dat je gewoon tevreden moet zijn met dit wat je hebt en niet nog meer willen. Iedere mens is op zijn eigen manier bijzonder en toch gewoon.
Een interessant verhaal over telekinese, vriendschap, liefde en de macht van de media.