Een schitterende chaos – Claire Christian

Hoe de scherven van twee levens samen schitteren.
Ava is kwaad op de wereld sinds de dood van haar beste vriendin Kelly. Ze maakt zichzelf onmogelijk op school en – hoe geliefd ze ook is – het geduld van de mensen om haar heen raakt op. Ze voelt zich eigenlijk alleen prettig als ze bij de Magic Kebab werkt. Gideon is Ava’s tegenpool: een in zichzelf gekeerde jongen die zich het liefst terugtrekt in zijn eigen wereld, omringd door zijn lp’s. Als hij zich tussen de mensen moet begeven is hij bang voor een paniekaanval – niet voor niets loopt hij al jaren bij een psychiater. Na de zoveelste mislukte sollicitatiepoging wordt hij bij Magic Kebab aangenomen als bordenwasser. In dat louche restaurant ontstaat tussen Ava en Gideon een voor beiden onverwachte, bijzondere vriendschap. Zullen ze elkaar tussen de scherven van hun levens kunnen vinden?

9789047710233

Schitterend of niet? Toen ik het boek zag aankomen op de website van Hebban was ik meteen verkocht en stuurde uitgeverij Lemniscaat een berichtje dat ik dit boek heel graag voor hun wou recenseren. Ik weet niet of je ermee bekend bent maar het cover laat ‘Kintsugi’ zien, een oude chinees techniek uit de 15e eeuw waarmee ze gebroken dingen met gouden lijm gaan fixen. Dit doen ze met de reden om de breuk juist zichtbaar te maken want ook kapot spul kan schitterend zijn. Het is gewoon prachtig om deze dingen te zien en net zo geweldig om te zien dat dit hier in deze cover verwerkt is. Voor mij persoonlijk is dit het eerste cover met diepgang , waar een betekenis achter zit. Verder zie je alleen maar de titel van het boek en de schrijfster plus uitgever. Voor mijn smaak simpel maar oh zo mooi. Dit is zeker een van mijn favoriete boeken-covers van 2018.

kintsugi-piatto-blu1

Een schitterende chaos is geschreven uit het zicht van 2 personages: Ava en Gideon. Ava is een normaal meisje wat vecht met heel veel verdriet want haar beste vriendin Kelly is overleden. Ze weet zichzelf geen houding te geven en raakt daardoor vaak in dingen verwikkeld waar ze achteraf spijt van heeft. Gideon is het compleet tegenovergestelde van Ava. Hij is heel erg onzeker, heeft totaal geen sociale vaardigheden en zit met zichzelf in de knoop. Als die 2 zich leren kennen begint er een ontzettend mooie vriendschap met up’s en down’s en ze moeten leren hun breuken van hun leven weer te lijmen. Het verhaal op zich is net een rollercoaster. Ik persoonlijk vind het tot nu toe het beste verhaal wat ik in 2018 heb gelezen want Claire Christian schrijft hier uit 2 perspectieven maar alles is ontzettend realistisch. Al die gevoelens kunnen zo maar ook jou overkomen. Je ziet bij zulke boeken vaak dat er wordt gesproken over cliché en voorspelbaarheid maar dit had ik hier gelukkig totaal niet.

Het boek begint met Ava en meteen haar eerste zin maakte dat ik haar GEWELDIG vond. Ik moest hier best om lachen maar eigenlijk was het helemaal niet om te lachen. Haar reactie was voor mij totaal normaal en ik had precies zo gehandeld als zij toen deed. Ik kon me er zo goed in haar verplaatsen dat ik het soms een beetje eng vond. Het is natuurlijk logisch want ook ik heb een dierbaar iemand voor een paar weken terug verloren. Ik wist precies hoe Ava zich voelt en wat het met je doet. Ava haar doen en laten liet me zien dat het omgaan met verdriet en rouw verschillend kan uitpakken zoals ook bij mij en dat er nooit een tijd aan vastgeknoopt kan worden.

Gideon vond ik vanaf het begin totaal schattig. Wat een lief jongen is dit zeg😍 Aan zo iemand kunnen zich de meeste jongens een voorbeeld nemen. Persoonlijk kon ik mij iets minder goed in Gideon verplaatsen maar het komt ook dat hij totaal andere dingen heeft meegemaakt die voor mij onbekend zijn. In de loopt van het verhaal krijg je pas zijn story goed te horen en ik moest wel heel wat tranen weg slikken. Ik had zo veel medelijden met die arme jongen en begreep hem helemaal. 2 mensen met een aardig rugzak op je schouders ,op zo een jonge leeftijd doet wel wat met je.

Het is een boek waar je met heel veel gevoelens geconfronteerd wordt. Het is een schitterende chaos over een prachtige vriendschap, de eerste liefde, dagelijkse problemen en verdriet. Ik raad dit boek serieus iedereen aan die even met het leven worstelt en denkt , dat het niet meer erger kan. Dit boek is zeker een fakkel in het duister voor veel mensen. Het laat je zien dat niet elke dag slecht is en dat er altijd toch een vonkje geluk op je pad kan komen.