Twice Dead (Recensie exemplaar)

Twice Dead by Caitlin SealNaya, the daughter of a sea merchant captain, nervously undertakes her first solo trading mission in the necromancer-friendly country bordering her homeland of Talmir. Unfortunately, she never even makes it to the meeting. She’s struck down in the streets of Ceramor. Murdered.

But death is not the end for Naya. She awakens to realize she’s become an abomination–a wraith, a ghostly creature bound by runes to the bones of her former corpse. She’s been resurrected in order to become a spy for her country. Reluctantly, she assumes the face and persona of a servant girl named Blue.

She never intended to become embroiled in political plots, kidnapping, and murder. Or to fall in love with the young man and former necromancer she is destined to betray.

ISBN: 1580898076
Series: The Necromancer’s Song #1
Publisher: Charlesbridge Teen
Publication date: 18 september 2018

Ik kreeg dit boek via NetGalley en mocht het van Charlesbridge Teen gaan lezen in ruil voor een oprechte recensie. Bij deze wil ik Netgalley en Charlesbridge Teen bedanken voor deze kans.

“Lucia might be a genius, but she’s an idiot when it comes to stuff like this”.

Twice Dead is het eerste boek in Caitlin’s nieuwe serie: The Necromancer’s Song en verteld het verhaal van Naya, een zeeman’s dochter. Naya doet er alles aan om haar vader trots te maken. Ze vaart met hem mee op zijn schip en doet bijna alles wat hij van haar vraagt. Daarom twijfelt ze niet om aan land te gaan in het gevreesde Ceramor, het land waar necromancers wonen en werken. Mensen die de doden weer tot leven weken maar wat al dood is moet ook dood blijven. Tenminste, zo denkt Naya erover.

Totdat ze zelf vergiftigt word en haar lichaam langzaam voelt sterven. Ze weet in dat moment dat ze haar vader nooit meer zal zien en dat haar leven voorbij is, maar wanneer ze wakker wordt in de winkel van een medicijnvrouw weet ze dat de dood nog niet het ergste is. Haar nachtmerries zijn zojuist werkelijkheid geworden. Naya is een wraith.. niets meer dan een geest die leeft op de energie en auras van de levenden.

“What happened to the girl who would do anything for her father?”.

En dat niet alleen. Als wraith is ze gebonden aan haar vader’s vriend Valn. Hij is ambassadeur van Talmiran, haar geboorte land, en verteld haar van een plot diep in Ceramor. Haar rol als wraith is onmisbaar in zijn onderzoek naar necromancers en het gevaar wat zij met zich meebrengen. Om zoveel mogelijk necromancers te kunnen arresteren en Talmiran veilig te stellen moet Naya zich laten trainen als spion en een heel andere persoonlijkheid aannemen.

Naya, nu Blue, zwoegt en traint en leert zodat ze Valn gerust kan stellen en zo de hoop om ooit haar vader weer terug te zien te behouden. Maar dan ontmoet ze Corten en hij laat haar alle wonderen zien van het wraith zijn. Hij laat haar zien dat necromancers en het werk wat ze doen lang zo slecht niet zijn… maar waarom is Talmiran dan zo bang voor ze? En waarom wil Valn ze opsluiten als ze niet gevaarlijk zijn?

“We make sure those who died too young don’t leave this life too soon”.

Dit boek nam best wat moeite om erin te komen. Het eerste gedeelte van het boek begint vrij snel en er is vrij weinig wereld bouw waardoor je in een korte tijd door een hoge berg aan informatie heen moet waar geen basis voor is. Er komen een boel namen, beschrijvingen van gezichten en geschiedenis stukken op je af die je met elkaar moet verbinden zonder dat je alle stukken van het speelveld kent.

En dat werkte bij mij op mijn leessnelheid. Ik kwam er traag doorheen terwijl ik het verhaal wel echt heel boeiend vond. Het boek heeft een originele kijk op het herrijzen van de doden en het ontstaan van wraiths, en dat beviel me heel goed. Naya is ook een leuk iemand om te volgen. Ze is niet uiterst naïef (wat je vaak ziet in debuut boeken) maar houd toch dat impulsieve wat je vaak in YA heldinnen terug ziet komen. Wel had ik gewild dat de relatie tussen haar en Lucia (degene die haar terug brengt van de dood) wat meer was uitgewerkt. In het verhaal word Naya naar haar dood gebonden aan Valn door middel van een contract, maar haar nieuwe persoonlijkheid moet zich voordoen als de assistente van Lucia. Helaas komt hier niet veel van terecht en raak je de relatie tussen beide karakters snel kwijt.

“What’s dead should stay dead”.

In het tweede gedeelte van het boek werd het volgen van alle personages veel makkelijker. Naya richt zich dan vaak op één iemand waardoor je de karakters wat beter leert kennen. Zo kom je meer te weten over Corten, over Naya zelf en over Lucia. Helaas duurt dit niet heel lang. Zodra het plot zich gaat ontvouwen komen er honderden verschillende onderdelen bij en raakte ik verdwaald in het doolhof van verschillende landen, namen en de relaties onderling. Het hielp ook niet dat de namen soms wat lastig uit te spreken waren xD

Wel vond ik het plot heel verrassend 😀 Als je veel YA leest begin je sommige patronen al te herkennen en zijn de meeste plot twists als geen plot twists meer maar Twice Dead verraste me toch een aantal keer. Daarom las ik, desondanks het namen doolhof, geboeid door tot aan het einde.

Het einde is waarom ik dit boek 3 sterren i.p.v. 4 sterren geef. Ik vind het ontzettend jammer dat een serie met zoveel potentie eindigt met een cliffhanger zoals deze. Ik had liever gehad dat ze de wereld van boek 1 beter had uitgewerkt en dat het plot van boek 1 was uitgerekt over 3 boeken. Dan had je veel meer tijd gehad om alle karakters te leren kennen en was ik niet als lezer van hot naar her gestuurd in het laatste gedeelte van het boek.

3 sterren