Een bijna definitieve lijst van nachtmerries – Krystal Sutherland (recensie exemplaar)

Ken je het advies: Doe elke dag iets wat je eng vindt?

Duisternis, pleinvrees, water… Al Esthers familieleden hebben een fobie. Esther weet nog niet wat haar grote angst is, omdat ze zo ongeveer alles uit de weg gaat: liften, kleine ruimtes, grote drukte, spinnen en nog veel meer. Tot ze wordt bestolen door een klasgenoot van vroeger. De mysterieuze Jonah steelt haar lijst met angsten. Tot Esthers eigen verbazing haalt Jonah haar over om samen alle angsten op haar lijst tegemoet te treden. Met onverwachte gevolgen…

9200000085063422

Ach wat is dit cover cool zeg. Perfect voor mij want ik hou echt van katten en deze lijkt behoorlijk op die van mij met die blik. hahaha.. prachtig. Nee maar serieus ik ben hier erg tevreden mee dat uitgever Young & Awesome een ander dier op de kaft hebben gezet dan het origineel want dit lijkt wel een kookboek zeg. Ik weet niet of je het misschien al had gezien maar kijk dan:

9781471406614_front

Nee sorry dit boek had van mij de titel gekregen voor het lelijkste cover van 2018. Sowieso kan je zeggen dat de covers van de boeken van Krystal  meest dieren op de voorkant hebben wat ik persoonlijk echt super vind. Sterrenstof had van die mooie blauwe vissen en nu de kat op deze. Top ik vind het erg leuk en ben blij dat ik dit pareltje aan mijn kast mag toevoegen.

Je volgt het verhaal van Esther (17) die een behoorlijk verknipte familie schijnt te hebben. Haar tweelingsbroer Eugene is bang voor het donker, hun vader Peter zit al 6 jaar in de kelder en komt daar niet meer uit en haar moeder Rosemary gelooft aan het ongeluk en probeert met alle macht het huis en iedereen ervoor te beschermen. Alsof dit nog niet genoeg is heeft hun opa Reginald Solar alzheimer en zit in een verpleeghuis. Hij beweert dat hij de dood (Magere Hein) persoonlijk kent en dat op de gehele familie een vloek licht: Jij zulk doodgaan aan je angst.

Tja …wat moet je hier nu mee. Esther is bang voor haar angsten en heeft hierdoor een lijst voor zichzelf gemaakt van alle angsten die ze heeft en die ze dus uit de weg gaat. 49 in totaal want haar grootste angst kent ze nog niet. Als ze op een avond een jongen aan de bushalte tegen komt, begint zo haar avontuur want die jongen blijkt haar eerste liefde geweest te zijn uit kindertijd: Jonah

Nadat Jonah Esther berooft en zij dus naar huis moet lopen, komt ze hem de volgende dag weer tegen en zo begint hun vriendschap. Jonah , die Esthers lijst van bijna definitieve nachtmerries heeft gevonden daagt haar uit om alle angsten van haar lijst onder ogen te zien en ze beginnen met de laatste. Elke zondag begaan die 2 een nieuwe avonduur waarbij Esther bijna de realiteit uit ogen verliest. Lukt het haar om tegen haar angsten te werken? Hoezo doet Jonah eigenlijk mee? Kan ze de vloek verbreken en haar familie redden?

,,Waarom doen mensen de moeite om te leven, als ze weten dat ze uiteindelijk moeten sterven?”

Oh wow…. deze personages waren echt bizar. Ik heb nog nooit een boek gelezen waar zoveel verschillende character’s inzitten die zo veel problemen hebben. Laten we beginnen bij Esther. Tja ik zou eigenlijk denken dat die meid opgesloten moet worden vanwege haar gedrag maar naar mate het verhaal snap je hoezo Esther is zoals ze is en het wordt duidelijk dat er diep in haar iets zit waar zij mee vecht. Ik kon me heel erg inleven in deze personage en leefde vaak mee met al haar angsten en denkwijze. Hephzibah (Heph) de beste vriendin die nooit praat, was voor mij helemaal onduidelijk. Ik snapte er helemaal niks van ,van het begin tot einde. Eugene vond ik eng om eerlijk te zijn. Waar hij me vocht was zo diep geworteld dat dit voor mijn smaak in het boek veel te luchtig beschreven was. Het  had van mij hier ernstiger mogen overkomen want dit is geen grap!!! Jonah had ik ook wat moeite mee in het begin maar tijdens het lezen werd hij steeds leuker en ik vond het een super sterk character. Helaas vond ik ook hier dat zijn probleem veel te ‘vriendelijk’werd neergezet en het einde bij hem behoorlijk onduidelijk is. Hier had ik graag meer van willen weten. In het algemeen waren de personages prima uitgewerkt en kon je je in alle character’s weerspiegelen of laat ik het anders zeggen voor elk mens met angsten zit er wel iemand bij.

23698873

Mhhh.. om eerlijk te zijn zit ik hier nog te twijfelen. Waar het verhaal begint met: WTF is dat voor onzin & hoe bedenk je zoiets?” zit er een behoorlijk ernstig thema in en is het voor mijn smaak te luchtig neer gezet. Dit boek gaat over angsten, angsten waar mensen met een psychische stoornis heel hard vechten en het had van mij wat meer diepgang kunnen hebben. Ik vind dat Krystal Sutherland hier niet echt goed duidelijk heeft gemaakt dat als je met problemen vecht je zo snel mogelijk hulp moet gaan zoeken voordat het te laat is. Het wordt te luchtig neergezet met al die grappen, die humor en die uitspraken. Tuurlijk heb ik in het begin tranen gelachen en vond het heerlijk om eens zoiets te lezen maar snel werd me duidelijk dat er een addertje onder het gras zit wat veel heftiger is. Ondanks dit alles was het wel een behoorlijk goed boek waar je aan het einde zeker over heel veel dingen gaat nadenken.

Een bijna definitieve lijst van nachtmerries laat zien dat jij niet alleen bent en dat er altijd een weg uit het donker is zonder snachs het licht te laten branden. Hilarisch en toch zet het je aan het denken.