Voorlopers 2- Mirjam Hildebrand (recensie exemplaar)

Om het nieuwe schooljaar op Precursor te starten, moet Emma deelnemen aan de Cirkelceremonie. Die verloopt echter anders dan verwacht. Drie bewoners vallen bewusteloos neer en als ze weer bijkomen zijn ze hun Voorlopers-vaardigheden kwijt. Waar worden de verschijnselen – die zich razendsnel onder de bewoners verspreiden – door veroorzaakt? Emma kan met haar Signum mensen helpen en de ziekte terugdringen, maar dit vraagt veel van haar krachten. De jongeren moeten een manier vinden om de Voorlopers te laten voortbestaan en dat leidt tot verdeeldheid. Ondertussen neemt het aantal slachtoffers alleen maar toe. En dan wordt ook Emma’s vader getroffen…

9200000084827741Jep dit is zeker weer een favoriete kaft geworden bij mij. Om eerlijk te zijn vond ik deze bookcover veel veel mooier dan die van Voorlopers 1 . De kleuren zijn gewoon geweldig en ook een dikke pluspunt is nu dat er geen gezichten meer op het cover te zien zijn. Nergens niet om maar altijd als ik gezichten op het cover zie wordt je eigenlijk al gedwongen met het uiterlijk van de hoofdpersonages. Nu heb je dit dus niet meer en kan je je fantasie gewoon zijn gangetje laten gaan.  Ik heb hier deze keer echt helemaal niks om over te zeuren, hahahaa…. dus we gaan verder met het verhaal en mijn mening.

Voorlopers 2 begint ermee dat Emma thuis is bij haar moeder en ze over een paar dagen terug naar Precursor gaat om daar een schooljaar te blijven. Tijdens de verjaardag van haar kleine broertje krijgt haar vader een ontrustend telefoontje en gaan Simon en Emma al eerder naar Frankrijk vertrekken.  In Precursor aangekomen schijnt dat er een rare ziekte door het dorp gaat , mensen hun Voorlopers eigenschappen verliezen en uiteindelijk overlijden. Waar komt toch deze ziekte vandaan, wie is nog meer besmet en hoe kunnen de Voorlopers dit allemaal stoppen?

Het verhaal begint vrij rustig en ik moet eerlijk zeggen dat ik beetje moeite had om er weer in te komen want het is al een tijdje geleden dat ik Voorlopers 1 had gelezen. ik moest me eerst weer alle personages in het hoofd halen en hoe het allemaal zat. Dit vond ik een beetje lastig ik had graag gehad dat er een kleine herhaling was geweest met hoe het allemaal zat in deel 1. Toen Emma en haar vader Simon in Precursor aankwamen kwam ook bij mij weer de herinnering en lees je dus over de aparte ziekte die er in het dorp is uitgebroken. Ik dacht dat dit misschien een onderdeel van het gehele verhaal was maar snel werd duidelijk dat dit de hoofdlijn van Voorlopers 2 is. Dit vond ik om eerlijk te zijn minder spannend en trok me eigenlijk totaal niet. Ik miste de actie en de spanning, ik miste de geheimen en alles eromheen. Ook had ik verwacht dat de relatie tussen Emma en Kasper uitgebreider beschreven werd maar ook dit was hier niet het geval.

Natuurlijk heb je in Voorlopers 2 weer terugkerende personages zoals Simon (de vader van Emma en Philana) Philana, Kasper, Alex en Jona. Mirjam heeft ook nieuwe personages aan het verhaal toegevoegd zoals Celine ( de nieuwe bewoonster in Emma’s huis) en Fulya. Ik had graag meer over Celine willen weten want ze leek me een apart personage met een soort dwangmatig gedrag maar helaas werd ook dit alleen maar aan gekaatst.

Waar ik in Voorlopers 1 helemaal fan van Kasper was werd dit in deel 2 een behoorlijk stuk minder. Ik vond hem om eerlijk te zijn verschrikkelijk. Zijn hele houding en doen en laten haalde bij mij het bloed onder de nagels vandaan.  Wel werd ik steeds meer fan van Alex en ik geloof dat Mirjam dit juist wou. Bijna aan het einde gebeurt er iets in het boek met een personage waar ik echt helemaal van geschrokken ben. Dit had ik echt NOOIT zien aankomen en om eerlijk te zijn was dit het spannendste moment in het gehele boek. Alleen ook hier miste ik de emoties van Emma. Ik snapte totaal niet hoe ze zo kalm en koud kon blijven. Was mij dit overkomen was voor mij de wereld ingestort, maakt niet uit wat er allemaal gedaan moest worden. Dus in het geheel miste ik behoorlijk wat diepgang van emoties en gevoelens. Het was voor mij allemaal te oppervlakkig geschreven.

Ik weet niet of het hier ook de vloek van het vervolg is of dat ik misschien toch te hoge verwachtingen had maar Voorlopers 2 kon me totaal niet overtuigen. Het verhaal was doorgaans op een lijn geschreven zonder spanning en die voor mij zo belangrijken ‘schok’ momenten. Ik miste diepgang in het verhaal, sommige stukken waren te oppervlakkig beschreven en het gehele verhaal met die rare ziekte werd voor mijn smaak te snel opgelost. Het is een leuk verhaal maar kan niet aan Voorlopers 1 tippen hierdoor ook maar 2 Bibi Hearts 😦

Een gedachte over “Voorlopers 2- Mirjam Hildebrand (recensie exemplaar)