Dit is allemaal waar – Lygia Day Peñaflor (recensie exemplaar)

Vier tieners raken bevriend met hun favoriete auteur. Na een tijdje ontdekken ze dat zij hun grootste geheimen verwerkt heeft in haar nieuwe boek. Met grote gevolgen… Waren ze wel echt bevriend met de beroemde Fatima of zag zij hen alleen als materiaal voor haar nieuwe hoofdpersonen?

Dit boek bestaat uit interviews en dagboekfragmenten van de betrokken tieners. De een haat auteur Fatima, de ander is nog steeds fan, weer een ander zwijgt in alle talen. Dwars daardoorheen lees je fragmenten uit de geruchtmakende roman die Fatima over hen geschreven heeft. Waar ligt de grens tussen feit en fictie, tussen misbruik en inspiratie? Heeft fatima iets verschrikkelijks gedaan of juist iets heel moois? Lees en oordeel zelf.

f5f9abad325a9741e494bbb773c3ae45_cache_Tja hier geeft het eindelijk niet zo veel over te vertellen. De kaft van dit boek is knal rood met witte letters. In het onderste gedeelte zie je een soort foto van 4 meiden. Oke het eerste wat me dus opvalt is de 4 meiden. Hier krijg ik een beetje een PLL gevoel bij. Wel vraag ik me af of dit op het boek gebaseerd is want in het verhaal zijn het 3 meiden en 1 jongen waar het eigenlijk om gaat. Behalve als je Fatima mee rekent dan kan de afbeelding weer kloppen maar anders dus niet. Voor de rest zie je dat het woord WAAR is doorgestreept wat mij aan het denken zet. Is het nou allemaal waar wat er in het boek staat of niet? Dus ja dat was mijn grote vraag waar ik achter moest zien te komen maar goed terug naar het cover. Het is zeker niet mijn favoriete en ik vind het eigenlijk ook best saai maar hey ….. het gaat om het verhaal toch?

Zoals je al achter op de flaptekst kan lezen gaat dit verhaal over 4 tieners ( Miri, Soleil, Penny & Jonah) die bevriend raken met een bekende schrijfster (Fatima Ro)

Het boek heeft een verwarrende verhaallijn want alles staat door elkaar heen lijkt het wel, alleen als je in het midden van het boek komt wordt de lijn eindelijk een beetje duidelijker. Leuk is dat het geen gewone hoofdstukken zijn die je normaal van een boek bent gewent, want in dit boek  lees je onder anderen verschillende stukken uit een krant: New York City Magazine waar het om Soleil haar dagboek berichten gaat. Je leest uit het zicht van een TV interview ( Miri & Penny) en je leest stukken uit Fatima Ro haar nieuwe boek: De absolutie van Brady Stevenson. Oke dit kan misschien een beetje verwarrend over komen, is het eigenlijk ook want in dit boek vlieg je van hot naar her.

Uiteindelijk draait het allemaal om Fatima Ro die een nieuwe boek heeft geschreven over deze 4 vrienden en sinds dien is de vriendschap voorbij en heeft iedereen zo zijn eigen mening over haar (Fatima Ro) en haar nieuwe  boek. Ook krijg je mee dat Jonah in coma ligt maar waarom en wat er uiteindelijk is gebeurt krijg je ook pas in de loop van het verhaal mee, helaas dan niet uit het heden maar uit de stukken van Fatima Ro haar nieuwe boek. Dit was voor mij echt heel erg verwarrend want ja klopt dit verhaal nu of is dit totaal nep? Ik denk dat Lygia Day Peñaflor  precies dit wou dat je je afvraagt of dit gehele verhaal nu echt klopt of alles gelogen is.

Oh boy wat zijn die verschrikkelijk zeg. Jep klopt je leest het goed. In heel veel boeken kom je tieners tegen die aan het puberen zijn en dit hier zijn echt de wereldkampioenen zeg. Oke we beginnen bij Miri. Miri vind ik persoonlijk een klote wijf. Ze is arrogant van hier tot Tokio en probeert alles goed te praten waar helemaal niks goed te praten valt plus ze wil heel graag in het middelpunt staan en alle aandacht moet naar haar. Bah sowieso hekel aan zulke mensen. Volgens mij heeft ze gewoon een plank voor haar hoofd en is zij super naïef, wat later aan het einde ook bevestigd wordt gelukkig. Ook is ze  helemaal geobserveerd  aan het ‘contact maken van mens to mens’  en ‘binnenste/buiten’zijn en slaat erin behoorlijk door. Ik kan het gewoon niet meer horen want je wordt er zowat mee dood gegooid in het boek.

all-of-this-is-true-Lygia-Day-Penaflor-fi

Soleil kwam voor mij over als een psychisch gestoorde stalker. Sorry dat ik dit zeg maar als je haar dagboek fragmenten zo leest weet je wat ik bedoel. Een echte controlfreak die in de loop van het verhaal wel behoorlijk bij draait en aan het einde vond ik haar zelf wel oke worden.

Penny is het enige personage wat ik sympathiek vond.  Ze overdrijft niet, is niet rijk en een stink normale tiener met de dagelijkse dosis drama om zich heen. Ik had vaak echt heel erg medelijden met haar en wat ze allemaal mee ging maken. Ook kan ik heel goed haar standpunt begrijpen wat ze van Fatima Ro denkt want zo denk ik er eigenlijk net zo over.

Als laatste komen we bij Fatima Ro , de beruchte schrijfster uit dit boek. Ik heb begrepen dat ze rond 22 jaar oud was en niet helemaal goed in haar hoofd is. Tenminste dit denk ik over haar. Haar rare manier van denken en al die bullshit over binnenste/ buiten zijn met mensen of contact van mens tot mens. AUB ga weg. Dit heeft het bloed echt elke keer weer onder mijn nagels vandaan gehaald en ik vond het mega irritant.

Nu komt alleen het maar. Dit zou je denk ik begrijpen als je het boek tot het einde leest. Aan het einde zie je de personages uit een hele andere kijk. Ik weet nu waarom ze zo zijn als ze zijn. 90% van het boek irriteerde ik me dood aan hun maar op het einde valt alles op zijn plaats.

90% van het boeken waren voor mij gewoon irritant en het verhaal sleepte zich vort. Mij pakte het totaal niet. Nu komt een maar….. MAAR de laatste 10% van het boek oftewel de laatste 20 pagina’s deden wel iets met mij. Het verhaal werd eindelijk duidelijke en ik begreep het nut van alles zoals het werd geschreven. Het is een pijnlijk einde die toch weer tegelijkertijd mooi is ( De abolutie van Brady Stevenson). Ik zat nog heel lang over dit verhaal na te denken en moet zeggen: het doet wat met je. Hierdoor 3 sterren op Goodreads en 2 Bibi Hearts.