Elke dag dichter bij de Sterren – Kate Ling (recensie exemplaar)

Bea is de eindeloze sleur van school helemaal zat en heeft genoeg van haar uitzichtloze baan waarmee ze haar overspannen moeder onderhoudt. Ze droomt van een uitweg.
Als er een signaal uit de ruimte wordt ontvangen, wordt er een missie gepland om de oorsprong hiervan te achterhalen. De missie zal honderden jaren duren en hoewel ze haar hele leven achter zich zal moeten laten, weet Bea zeker dat ze mee de ruimte in moet. Maar dan wordt ze verliefd…

9200000093155357Het Cover is natuurlijk weer helemaal geweldig zoals ook de cover’s van de eerste 2 delen van de Ventura Saga. Helaas moet ik deze keer wel een beetje zeuren want de kleur vind ik totaal niet bij de andere 2 passen. Waar het eerste en tweede deel in wat blauw-paars tinten zijn gehouden is deze knal oranje. Dit vond ik toch even wat jammer want als je de serie in je boekenkast hebt staan , ziet het er niet echt heel leuk uit. Je denkt snel dat “Elke dag dichter bij de sterren” er eigenlijk niet bijhoort wat ook wel zo is want als je het boek leest kom je snel achter dat dit zich allemaal voor “de gloed van gedoofde sterren” afspeelt.

Je volgt het verhaal van Beacon (Bea) Karlo die in Grover Gates (Wales) woont in het jaar 2050. Dit speelt allemaal nog voor de anderen boeken zeg maar. Het heeft me een tijdje gekost om erachter te komen hahah.

18 jaar terug was er een Data-ramp waardoor de aarde geen internet of communicatie middelen meer heeft. Alsof dit nog niet genoeg is heeft de overheid de mensen in bepaalde gebieden gestopt en is er amper een uitweg op een normaal leven. Bea moet  naast haar school ook nog fulltime aan het werk  met haar stiefbroer Joram (Jam) om door het leven te komen. Haar moeder is niet in staat om voor hun te kunnen zorgen en Jam zijn vader zit al jaren in de gevangenis. Niet alleen is Bea smoor verliefd op Micah Bexley ( de vriend van haar beste vriendin Mali) maar ook wil zij heel graag deel nemen aan het Ventura Ruimtevaartonderzoek waar 300 geselecteerde de kans krijgen om op een  missie te gaan , op zoek naar het mysterieuze signaal van Epsilon Eridani. Bea en haar vrienden zetten alles op alles en gaan op reis naar Spanje waar het selectie proces van de Ventura plaats vind. Zal zij en haar stiefbroer Jam een van de 300 worden die de aarde voor altijd verlaten? Hoe zit het met Micah en haar gevoelens voor hem en hoe ernstig wordt haar ziekte als ze niet de ruimte in gaat?

1_IKj7OemAg1xTsuKI-uHobQ

Bea is een jong meisje wat vastzit in haar woonplaats. Ze is haar hele leven nog nergens anders geweest en moet naast haar school ook nog fulltime werken want haar moeder is een ramp. Ook heeft ze een ziekte waardoor ze aanvallen krijgt en ze weet niet hoe erg dit allemaal nog gaat worden. Je merkt in het begin dat ze best verdrietig, boos en ook hopeloos overkomt. Dat zou ik ook hebben als ik in haar schoenen stond. Bea is al jaren verliefd op Micah die het vriendje is van haar beste vriendin Mali. Dit maakt alles alleen nog maar ingewikkelder. Ook voel je al in het begin van het boek dat ze heel erg tegen de gevoelen probeert te vechten. Ik was super nieuwsgierig of haar dit allemaal lukt tot het einde vol te houden. Voor haar leeftijd en gezondheid vind ik haar super dapper dat ze aan het programma van de Ventura deel wil nemen. Af en toe irriteerde ik me soms wat aan haar en haar koppigheid en omdat ze zo verschrikkelijk naïef is maar verder een prima hoofdpersonage.

Jam of ter wel Joram kon ik in het begin  echt niet peilen. Hij was een erg rustig iemand die wel een mening had maar waar ik altijd dacht dat het hem geen moer kan schelen. Later in het boek krijgt hij een totaal andere draai en toen werd het voor mij duidelijk hoezo hij al die tijd zo is geweest. Heel begrijpelijk als je mij vraagt.

Micah Bexley vond ik in het begin best oke, het was een beetje een cliché personage maar goed die mag er best zijn. Hij flirte veel, had een vriendin en was erg behulpzaam en vriendelijk. Later in het boek werd ik toch een potje pist op hem!!! HOE kan je dit doen? Om niet te veel te spoileren ga ik er verder niks over schrijven maar WTF is er miss met je? Zeker heel erg teleurgesteld en was dit mijn “vriend” had ik hem de wind van voren gegeven.

In het geheel heeft Kate Ling weer fantastische personages op papier getoverd die authentiek en echt zijn. Je kan je in heel wat situaties inleven van hun. Ook was ik der mening dat er al een paar personages  kwamen kijken die je later in deel 1 en 2 terug gaat vinden of tenminste de namen voorbij ziet vliegen. Hier ga ik wel nog eens alles uitzoeken want het is al een tijdje geleden dat ik de andere 2 boeken had gelezen.

Wow, gewoonweg wow. In het begin was ik er een beetje aan het twijfelen of dit deel aan de anderen kan tippen want is miste tot het einde de actie en de spanning. Aangezien het er niet was had ik de hoop al opgegeven maar gelukkig kon dit deel me overtuigen met de diepgang van het verhaal en al die emoties die erbij komen kijken. De laatste 20 pagina’s heb ik snotterend en huilden gelezen. Het was zo HARTVERSCHEUREND !!!Een geweldig “vervolg” op de Ventura saga waar het draaide om liefde, vriendschap en het nut van het leven op aarde.