Movie review; Hereditary

Zoals jullie gezien hebben, heb ik Jurassic World; Fallen Kingdom gerecenseerd en omdat ik nu geniet van een Pathé Unlimited pakket kunnen jullie veel meer film recensies verwachten op Firefly.

Deze keer wil ik de nieuwste, hotste en meest gepromote horror film bespreken, namelijk: Hereditary. Zoals vele voorgaande horror films werd deze nieuwe (aldanniet gekke) film beschreven als; “De engste horror film sinds tijden”. Kortom, deze moest ik zien. Ik ben zelf best een fan van horror, vooral van horror films in de bioscoop. Met z’n allen schrikken, lachen en vloeken heeft toch iets bij het kijken van een horror. Al zeg ik het zelf….

Afbeeldingsresultaat voor hereditary

De film gaat over een gezin van vier die net thuis komen van een begrafenis. Na een lange periode van ziekte is Oma uiteindelijk gestorven en dat brengt veel emoties met zich mee, vooral in de jongste dochter. Er wordt niet echt uitgelegd wat er precies met haar scheelt maar het is duidelijk zichtbaar dat het meisje niet helemaal met haar koppie op aarde is. Ze slaapt graag in een boomhut, maakt poppen van dode beesten en houdt er niet van om vriendschappen te sluiten of te communiceren. De dood van haar oma doet haar eigenlijk veel te veel. Anni, haar moeder, gaat op onderzoek uit. Wie was oma precies? Waarom trok haar dochter zo naar oma toe? Maar zodra ze het antwoord ontdekt is niks meer wat het lijkt…

Afbeeldingsresultaat voor hereditary

Ik heb met veel pijn en moeite proberen te omschrijven waar de film over gaat, want als ik heel eerlijk ben weet ik nog steeds niet wat het plot was en wat nou precies de bedoeling van deze horror was. Ik zat in de bioscoop met de verwachting dat ik het spannend zou vinden aangezien dat is wat horror met je doet maar ik was alleen maar bezig met vragen stellen. Volgens mij had ik ook continu een “Ik snap er niks van” blik in mijn ogen.

Het plot van deze film slaat namelijk nergens op. Natuurlijk zijn er wel momenten waarin je je bijna doodschrikt maar ook die zijn lachwekkend slecht. De engste horror sinds tijden…. pfffff echt niet! De film is alles behalve dat. Hij is niet eens lichtelijk luguber. Het enige smerige eraan is dat Charlie, de jongste dochter, poppen maakt van dode vogels die ze vind en tekeningen maakt van haar broer die bloed aan het huilen is.

Afbeeldingsresultaat voor hereditary

Het hele cult gebeuren dat erin naar voren komt is ook ver te zoeken. Er word niks uitgelegd of duidelijk gemaakt. De film, desondanks zijn vele gave camera technieken en montage trucjes, valt toch echt tekort als het aankomt op script. Over het acteer werk heb ik niks te zeggen want de cast is super awesome maar het script is echt ruk. Er gebeurd vrij weinig en zodra er wat gebeurd is de film alweer afgelopen.

Heel jammer.

2 sterren