Neverworld Wake – Marisha Pessl (recensie exemplaar)

Beatrice heeft haar vrienden al een jaar niet meer gezien. Ooit vormden ze een hechte groep en waren ze populair op school, tot de onverwachte, mysterieuze dood van een van hen alles veranderde. Wanneer ze wordt uitgenodigd voor een besloten feestje met de oude groep besluit ze te gaan, in de hoop meer te horen over de dood van Jim. Maar in de loop van de avond merkt ze dat ze te ver uit elkaar zijn gegroeid en geeft ze de hoop op dat ze ooit zal weten wat er toen is gebeurd.

Dan wordt het ochtend. Het stormt hard, en er klopt een mysterieuze man aan. Hij vertelt iets wat niet waar kan zijn: de vijf vrienden zitten vast in de tijd, een probleem dat alleen kan worden opgelost als ze een gruwelijke beslissing nemen. Voor Beatrice is dit de laatste kans om achter de waarheid te komen, en haar enige kans om te kunnen overleven. De Neverworld Wake is begonnen.

9200000091698726Helaas heb ik dit boek alleen maar als ebook gekregen en kan dus het cover niet in het echt bekijken. Wel als ik het zo zie spreekt het me meteen aan. Dit was ook de reden dat ik deze heb aangevraagd bij de uitgever want zeg nou eerlijk, hier wordt je toch super nieuwsgierig naar of niet dan? Je ziet op de achtergrond een donker bos en op de voorkant een glas of ramen splinteren. De titel van het boek staat dik in het midden en maakt het cover gewoon af. De kleuren zijn perfect gekozen en als je de flaptekst hebt gelezen zie je dat dit cover echt perfect erbij past. Als je op Google zoekt naar het Engelse boek krijg je 2 verschillende opties te zien en ik moet zeggen dat ik de NL versie toch echt wel het mooiste vind.

In Neverworld Wake gaat het om Beatrice Hartley die de zomer weer thuis door brengt bij haar ouders. Ze kreeg een uitnodiging van haar oude vriendengroep om een avondje met hun door te brengen. Bee weet nog niet zo goed wat ze hiermee moet want ze heeft de vriendengroep al een jaar niet meer gezien nadat haar vriend Jim is overleden en iedereen zijn eigen gangetje ging. Beatrice zit nog heel erg met het verdriet van Jim zijn overlijden en besloot de uitnodiging toch aan te nemen om erachter te komen wat er nou eigenlijk precies is gebeurt met haar vriendje. Op Wincroft aangekomen (het landhuis van haar “beste vriendin” Whitley) is de schok groot als Bee voor haar oude vrienden Whitley, Cannon , Martha en Kipling staat. Ze besluiten een avondje uit te gaan en lol te hebben maar de stemming is niet meer wat het vroeger was. Als hun weer bij het landgoed aankomen gebeuren er vreemde dingen en klopt een oud man aan de deur met de boodschap : “jullie zijn allemaal dood!” Is dit een grap? Wie zit hierachter? Snel merken de 5 tieners dat dit zeker geen grap is en dat de oude man (de Bewaker) gelijk heeft. De 5 vrienden zitten vast in de Neverworld en beleven de zelfde dag elke keer weer. Ze krijgen te horen dat er maar 1 iemand uit de Neverworld kan overleven en  dat ze moeten stemmen: Wie is diegene die mag overleven? Wat gebeurt er met de rest? Wat kan je allemaal wel en niet in de Neverworld en nog belangrijker….zal Beatrice achter de waarheid van Jim’s dood komen en wat is haar grote geheim?

Tja over de personages kan ik hier eigenlijk weinig vertellen want echt diepgaande karakters zijn het niet. Het verhaal schiet van hot naar her en dus leer je Whitley, Kipling, Martha en Cannon maar een beetje kennen. De hoofdpersonage Bee (Beatrice) is wat meer uitgebreid met eigenschappen zoals lief, rustig, slim , terughoudend en zorgzaam. Wat ik ook super leuk vond was hoe de personages in de Neverworld veranderden. Je maakte gewoon mee met welk geheimen hun zitten en wat hun duistere verleden was, beter gezegd hun psyche.

Conclussie:

In het begin was het boek best overzichtelijk maar snel werd duidelijk dat dit verhaal echt tot in de puntjes is uitgewerkt. Je leest niet alleen over de Neverworld maar ook over het verleden en over de diepste geheimen van de 5 vrienden. Ik heb dit boek binnen 2 dagen uitgelezen want ik wou weten wie er overleeft en wat er nou eindelijk echt gebeurt is met Jim. Aan het einde gebeuren er zoveel dingen tegelijk dat ik helemaal verbaast was. HOE DAN? Dit alles had ik zeker nooit zien aankomen. Ik vroeg me dus af of het allemaal echt was of niet want het boek eindigt ermee dat je met meer vragen achter blijft. Heerlijk.Een prachtig mysterieus verhaal over vriendschap, geheimen, leugens en de liefde in de Neverworld….. of toch niet?