Uitzonderlijk – Colleen Hoover (recensie exemplaar)

‘Ik heb een hoop mensen ontmoet in mijn leven, Merit. Maar jij bent misschien wel de raarste van allemaal.’ Merit, de hoofdpersoon in ‘Uitzonderlijk’ van Colleen Hoover, is inderdaad een opmerkelijk type. Ze woont met haar familie in het souterrain van een kerk en verzamelt trofeeën die zij nooit heeft gewonnen. Maar als ze een jongen ontmoet die haar anders naar zichzelf en haar familie laat kijken, beseft ze dat ze niet meer zo kan doorgaan.

9200000096229814Mhhh het is niet een geweldig mooi cover maar het kan ermee door. Ik vind de kleuren wat te vel voor dit boek en moet eerlijk zeggen dat ik het origineel in het Engels veel mooier vind. Toch past het weer bij de rest van haar boeken die Zomer & Keuning al hebben uitgebracht. Mij viel het meteen op omdat het dus zo tegenstrijdig was met dat blauw en roos . Verder kan ik hier niet heel veel over zeggen want er is niet veel op te zien.

Hahahaha, bij de boeken van Colleen Hoover ben ik  vanaf pagina altijd verkocht. Zo ook bij Uitzonderlijk (Without Merit). Ik ben in dit boek begonnen en was meteen weer nieuwsgierig. In Uitzonderlijk gaat het om de 17 jarige Merit die een best uitzonderlijk leven leid. Ze woont met haar gehele familie in een oude kerk in een klein dorpje. Als ik zeg gehele familie dan bedoel ik dit ook zo. Haar ouders zijn gescheiden, haar vader heeft een nieuw vrouw, ze heeft een tweelingzus, broer en klein stiefbroertje die allemaal onder een dak leven. Het moet niet gekker worden. Niet alleen is haar familie alles andere dan normaal maar ook zij kan er aardig wat van. Voor elk tegenslag in haar leven koopt ze een trofee ,begonnen met de eerste van haar ex- vriendje die het uit maakte en zij een van zijn trofeeën mee naam. Merit is een volslagen tiener die niet alleen vecht tegen al die levensvragen maar ook met verliefdheid. Het mooie aan dit verhaal is dat er allemaal dagelijkse gebeurtenissen in voor komen die je misschien al eens zelf hebt mee gemaakt. Dit boek raakte me enorm want al die familie drama van Merit komt me zo ontzettend bekend voor. Vooral als je niet met elkaar kan praten en steeds maar foute conclusies trekt gaat het van kwaad tot erger en dit laat het verhaal heel erg goed zien.

Oh boy, ik heb nog nooit een boek gelezen waar zo veel verschillende personages in voor kwamen maar waar je je ook tegelijkertijd in iedereen kan weerspiegelen. Merit is dus een kleine chaotische ziel en aangezien haar verleden met haar familie snap ik volle 100% waarom ze een hekel aan hun heeft. Ik kon me zo erg inleven in haar dat het al eng was want ook ik heb vroeger precies hetzelfde gedaan en meegemaakt. Ik weet precies hoe ze zich gevoeld moet hebben en op dit stuk van het boek liepen me de tranen. Met 17 jaar hoor je zulke gevoelens & gedachten niet te hebben. Je hort gelukkig te zijn.

Haar familie is dus een dikke drama en ik werd er wel een beetje kwaad om. Haar vader is in mijn ogen een slappe hap. Als alles maar loopt en hij geen last van iets heeft hoeft hij zich er niet mee te bemoeien. Haar moeder is gestoord en wat mij betreft komt ze de kelder nooit weer uit. Haar zus en broer sporen alle 2 niet en vechten met een soort psychische stoornis. Ik ben tot nu toe nog niet helemaal uit of Sagan de enige is die normaal is. Toen hij in beeld verscheen wist ik dat er nog heel wat geheimen achter hem schuil gingen. Toch vond ik hem wat mij betreft te perfect neergezet in dit verhaal. Ik miste een kleine duistere kant aan hem. Maar goed dit was ook het enige kleine minpuntje.

Ongeacht alle stoornissen en gestoorde beslissingen vind ik de personages uit dit boek ontzettend realistisch neergezet en aan het einde van het verhaal heb je opeens een hele andere kijk op alle personages (wat ik niet had verwacht). Mijn mening draaide om 180 graden. Indrukwekkend dit.

Een verhaal over een best gestoord familie. Het laat zien wat er bij een “normaal”lijkende familie achter gesloten duren allemaal gaande kan zijn als men niet met elkaar communiceer. Als je als familie niet over dingen kunt praten krijg je dus dit: een UITZONDERLIJK verhaal.

Het pakt je vanaf pagina een en laat je niet meer los. Dit boek maakt emoties in je los waarvan je dacht dat je die niet eens in je had.