Over wezenloze zielen (recensie exemplaar)

Er was eens…
Ergens ver weg, diep in het Zwarte Woud, het dorpje Flüstern. Ooit viel dit dorp onder het toezicht van de mysterieuze graaf van Nebelburg. Niemand van de dorpsbewoners had hem ooit gezien, maar iedereen kende zijn donkere vervallen kasteel dat hoog in de bergen stond. Ondanks de geruchten en enge verhalen, die aan de kinderen werden verteld voor het slapen gaan, wist niemand wat er zich werkelijk afspeelde achter de oude kasteelmuren.
Daar in Flüstern, vlakbij de Flüsternsee, woonde een meisje met haren als koren en ogen zo groen als lenteblaadjes. Door haar volk onbegrepen en ongeschikt gevonden voor het huwelijk. Dit meisje zou zonder dat zij het wisten hun levens en dat van de graaf voorgoed veranderen.
Haar naam was Sieglinde en dit is haar verhaal…

9200000097279006Oke wow, dit cover is echt super super mooi. Ik kreeg alleen het ebook binnen als recensie exemplaar maar snel werd duidelijk dat ik dit boek ook in mijn boekenkast moet hebben staan. Maandag kreeg ik hem dan eindelijk binnen & ik was er meteen verliefd op. Voor diegene die me al kennen weten dat blauw mijn favoriete kleur is en dit boek heeft een waanzinnig mooi kleur blauw. Op het cover zie je allemaal kleine leuke details wat het zo bijzonder maakt. Het is zeker de centen waard om te kopen en dan heb ik het dus niet alleen over de kaft en dat het echt schitterend is.

kisspng-gold-coin-cartoon-money-coin-5a965cf8b3eff0.6374072015198036407371Toen ik in dit boek begon had ik al een kleine vermoeden dat het een soort sprookje werd. Het was voor mij een mix van Rodkapje, Cinderella en Beauty and the Beast. 3 super leuke sprookjes als je mij vraagt en zo heb ik toch vaak de indruk gekregen dat Merel hier een beetje van alles in had verwerkt. Waar ik wel moeite me had was de Nederlandse taal in dit boek. Het had lastige woorden en rare zinnen die ik soms niet meteen begreep maar alsnog vloog ik er zowat doorheen. Ook was ik onder de indruk dat zij juist een Duits plek had gekozen voor dit verhaal en elke keer weer kreeg ik toch een klein beetje heimweh , want ook ik heb familie in het Zwarte Woud wonen en ik was er als kind heel vaak geweest.

Sieglinde is een jonge meid die met haar familie in het dorp Flüstern woont wat midden in de bossen van het zwarte woud liegt. In de buurt er er amper iets te vinden behalve de Flüsternsee en het kasteel Nebelburg. Er gaan de gekste geruchten over de eigenaar en wat er allemaal gaande is want voor een lange tijd heeft niemand de graaf gezien of gesproken. Op een dag werd Sieglinde als nieuwe bediende naar het kasteel gestuurd en als je denkt dat zij alleen maar met het werk daar te vechten krijgt lieg je helemaal fout. Toen zij de eerste stap in Nebelburg zette, begonnen pas haar avondturen.

Hahahahaha hier moest ik echt meteen zo hard om lachen want Sieglinde was zeker niet een standaard hoofdpersonage uit een YA boek. Ze heeft een beste droge humor en is niet op haar mond gevallen. Ze zuipt als 10 kerels en weet precies wat ze wil. Fantastisch dit. Ik denk dat ze zo is zoals ze is komt omdat  ze zoveel over zich heen krijgt in haar dorp. Inmiddels heeft ze gewoon schijt aan alles. Sieglinde is namelijk nog niet ongesteld geweest en dat betekend in haar dorp dat ze onvruchtbaar is, niemand met haar wil trouwen en dat ze haar familie gewoon tot last is. Maar wat ik vooral aan haar zo super vind is dat het een doorzetter is. Maakt niet uit hoe moeilijk die dingen ook waren, ze gaaf nooit op. Het was niet op de manier die je vaak in andere boeken ziet zeg maar…. het was meer menselijk gehouden, dichter aan de realiteit.

Nu kom ik bij Oswald. Mag ik eerlijk zeggen dat ik hem leuk vond? *sorry not sorry* …. hij had echt iets aan zich wat ik spannend vond. Misschien was het zijn donker character met piep kleine lichtpuntjes die ik aantrekkelijk vond. Natuurlijk was het soms wel een klootzak maar het had allemaal erger uitpakken kunnen. Ik vond Oswald een prima personage waar je nooit wist wat hij gaat doen.

download

Wooooooow….. serieus. Het is al lang geleden dat ik zo weg was van een Nederlands boek (waar de schrijfster NL is) . Ik heb hier vanaf het begin van genoten en vloog er zowat doorheen ongeacht het taalgebruik. Het verhaal is verrassend anders dan je zou denken en het einde heeft me omver geblazen. Dit had ik NOOIT zien aankomen. In een woord: GEWELDIG!

FireFly_logo_DEF-04