Een Zeer Opmerkelijk Verschijnsel (recensie exemplaar)

Afbeeldingsresultaat voor een zeer opmerkelijk verschijnselIneens staan ze er – de Carls.
Op een nacht stuit de drieëntwintigjarige April May op een gigantische sculptuur, die als vanuit het niets opeens midden in Manhattan staat. Ze is meteen verrukt van onverzettelijke beeld, dat ze de naam Carl geeft. Ze maakt een filmpje en zet het op YouTube. Het filmpje gaat viral als blijkt dat er ook in andere steden in de wereld “Carls’ zijn gesignaleerd. April, de “ontdekker’, wordt op slag beroemd en staat vanaf dan voortdurend in de spotlights.
Terwijl de druk van de media steeds meer toeneemt, probeert April erachter te komen wat de Carls zijn, waar ze vandaan komen en vooral wat ze willen.

Hallo allemaal!

Ik heb hier een recensie voor jullie van een boek dat uitgegeven is door Harper Collins. Het is de Nederlandse vertaling van Hank Green zijn “An Absolutely Remarkable Thing” en is uit sinds oktober 2018. Helaas heeft het mij even tijd gekost om het boek te lezen, excuses hiervoor, maar is het me eindelijk gelukt om deze recensie te schrijven.

“Behold the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it and see that it is barren.”

Ik vond dit boek, eerlijk gezegd, heel erg raar. Het taalgebruik was niet echt vloeiend zeg maar. En nee, dat kwam niet door de vertaling. Ik kreeg gewoon geen connectie met het hoofdpersonage. Het verhaal op zich is wel interessant. Er verschijnen in talloze steden rondom de wereld vreemde robots die door de filmpjes van April, Carl genoemd worden. Hun onderzoek naar wie en/of wat de robots precies zijn neemt het hele leven van April en haar vrienden in beslag. En dat naast de duizenden interviews bij belangrijke TV stations etc. die haar honderden dollars opleveren.

De roem stijgt een beetje naar April haar hoofd en daar verlies ik het respect voor haar. Lezen over een foutief karakter zou heel leuk moeten zijn maar ik kreeg het niet voor elkaar om een klik met haar te krijgen. Bovendien was de schrijfwijze gewoon niet waar ik normaal naar zoek. Het verhaal word namelijk aan je verteld alsof April in een dagboek aan het schrijven is en de lezer het dagboek is, zonder dat ze elke dag hallo zegt of afsluit. Ze is continu aan het ratelen over wat er in haar leven gebeurd. Ik wil het geen zeuren noemen, maar zo kwam het wel over.

Op de kleine actieve momenten na.

“Just because someone has power over you doesn’t mean they’re going to use it to hurt you. People who believe that tend to either be:

People who have been victims of that sort of behavior, or . . .

People who, if given power, will use it to hurt you.”

Het is de eerste keer dat ik iets van Hank Green probeer, dus misschien moet ik gewoon nog wennen aan zijn schrijfstijl maar omdat ik bijna alles van John Green gelezen heb zijn mijn verwachtingen te hoog geweest… denk ik. Het verhaal is namelijk heel aantrekkelijk, en de reden waarom ik het boek heb aangevraagd. Daarom vind ik het echt heel jammer dat het boek mij zo tegen gevallen is.

Hopelijk leest zijn volgende boek beter weg.

2 sterren

Een gedachte over “Een Zeer Opmerkelijk Verschijnsel (recensie exemplaar)