Als je ademhaling stopt-Christine Geysen (recensie exemplaar)

Hoe zou jij reageren als je je eigen sterfdatum kon zien? En wat als je die van IEDEREEN kon zien? Van je beste vriendin, je pa en de liefde van je leven?

‘Als Je Ademhaling Stopt’ is het verhaal van de zeventienjarige Helia. Zij heeft een heel opmerkelijke gave: ze kan sterfdatums zien. Maar is dat wel een gave? Haar oma weet meer, maar zwijgt in alle talen. En Lex, de jongen voor wie ze al jaren een zwak heeft, heeft nu eindelijk ook interesse in haar. Of is dat allemaal wat té toevallig?

9789462420922Ik moet eerlijk bekennen dat dit best een gaaf cover is. Zo te zien is hier best over naar gedacht want als ik de flaptekst zo lees dan komt het aardig met het verhaal overeen. Sowieso ben ik geen fan van boeken covers met mensen erop maar omdat je hier geen gezichten ziet alleen maar mensen van ver weg of de rug, blijft er gelukkig veel over om je de personages zelf te verbeelden. Zoals je ook kan zien op de kaft is er meteen aangegeven dat het een trilogie wordt en dat dit het eerste deel is. Altijd handig om te weten want zo kan je geen einde verwachten waar alle losse einden aan elkaar vast worden gemaakt.

Tja je wordt hier eigenlijk meteen in het verhaal geslingerd. Helia is een meisje wat al sinds ze kan denken de sterfdatums van mensen kan zien behalve haar eigen. Deze ziet ze rood op de onderarm staan maar niemand weet ervan af behalve haar vader. Zo dacht zij. Vanwege omstandigheden is ze gedwongen naar haar oma te verhuizen die best kil tegen haar doet. Tijdens haar verblijf ontdekt ze allemaal nieuwe dingen over haar familie, het leven en haar “gave”.

Ik moet eerlijk bekennen dat de flaptekst me enorm aanspraak dus vandaar heb ik dit boek aangevraagd als recensie exemplaar. Wel is het gehele boek wat onoverzichtelijk en geschreven. Ik miste gewoon meer structuur in het verhaal en de uitwerking van personages en gebeurtenissen. Je vliegt maar van hot naar her wat ik op sommige stukken zwaar irritant vond want ja….hoe zat dit nu allemaal precies? En nu komt het MAAR….. als je verder leest wen je er super snel aan. Eenmaal in het verhaal blij je ook doorlezen want het is allemaal zo vaag dat je wilt weten waarom Helia dit allemaal kan en wat haar oma voor haar verborgen houdt.

red-watercolor-number-cover

Zoals ik al zei volg je Helia in haar dagelijkse tiener leven en man …wat kon ik haar soms slaan. Ik denk dat ik het soms wat oppervlakkig vond omdat ik meer achtergrond informatie had willen hebben. Ik had soms het gevoel dat de schrijfster hier probeerde alles zo snel mogelijk af te krijgen wat super jammer is want het verhaal heeft zeker dik potentiaal. Ook was het voor mij in het begin niet echt duidelijk hoe het nu met Lex zat en waarom die opeens zoveel interesse in haar had. Ook over de meidengroep van Helia (Hanna, Mila & Stephanie) had ik graag meer willen wet dus hoop ik dat het ergens in deze trilogie nog terug gaat komen.

Mijn eerste gedacht was: jep dit verhaal spreekt me zeker aan. Bij 80 bladzijden begon ik te twijfelen of ik wel nog door moest lezen en aan het einde was ik zo BLIJ dat ik het heb gedaan want serieus: WAT EEN BOEK! Ik moest hier wel een ster aftrekken want ik vond het begin heel erg traag op gang komen en nog wat onoverzichtelijk. Als je bij de laatste pagina’s bent beland kan je het gewoon niet wegleggen en moet je eigenlijk meteen deel 2 hebben, zo spannend is het.

Mijn advies: bijt je door de eerste 80 pagina’s heen want je wordt zeker beloont met een waanzinnig spannend verhaal.