De Dysasters- P.C.Cast (recensie exemplaar)

Foster Stewart heeft altijd geweten dat ze anders is. Praten met planten en het beheersen van wolkenformaties zijn geen dingen waar de meeste zeventienjarigen mee bezig zijn. Het leven van football-ster Tate Taylor is perfect. Hij heeft nooit nagedacht over zijn ‘extra’ vaardigheden. Welke quarterback zou geen nachtzicht willen?
Maar in de nacht van hun eerste ontmoeting brengt een dodelijke tornado hen bij elkaar en worden hun ware vermogens – de kracht om de elementen te beheersen – gewekt. Dan blijkt Fosters wetenschapper-vader, Dr. Rick Stewart, hen te willen gebruiken voor zijn eigen snode plannen. Foster en Tate zullen Dr. Stewart moeten stoppen voordat hij hun leven en de rest van de wereld vernietigt.

9200000101886918.jpgHolymoly wat een gaaf kaft is dit zeg. Toen ik zag dat Best of YA met deze nieuwe serie kwam moest ik dit boek gewoon hebben. Om eerlijk te zijn ben ik groot fan van alles wat met de natuur te maken heeft zoals de 4 elementen of  tornado’s. Geen idee maar als klein kind vond ik deze dingen al fantastisch en toen ik de flaptekst las en zag dat het juist hierom ging in dit boek was de keuze snel gemaakt. Niet alleen heet cover is schitterend maar ook de pagina’s zelf zijn super mooi want dit boek is deels illustreert. Enige minpunt wat ik dan weer had was dat het een beetje manga-like was, waar ik totaal geen fan ben maar voor de rest zijn de illustraties adembenemend mooi getekend en voegen heel veel toe aan het boek. Soms wou ik de afbeeldingen al inkleuren hahahaha… maar dan dacht ik: doe maar niet!

Om te beginnen moet ik zeggen dat dit mijn eerste boek van P.C.Cast was en ik nog niet bekend was met de schrijfstijl . Het koste me wat moeite om in het verhaal te komen want vond het in het begin wat onoverzichtelijk en rommelig over komen maar snel zat ik er midden in en werd het verhaal steeds duidelijker. Het boek is geschreven uit zicht van verschillende personages waarbij Foster en Tate de hoofdrollen spelen maar ook kom je andere character’s  tegen wat ik soms verwarrend vond want ik wist niet zo goed wie die mensen nou precies waren. Ik miste een duidelijke lijn in dit boek en had het gevoel dat je van hot naar her wordt geslingerd. Ondanks deze minpunten vond ik het boek super goed en wat ik boven al zei maakten de illustraties het helemaal af. Je merkt gewoon dat dit boek het eerste deel is van een serie en dat er dingen zijn die nog niet duidelijk of heler overkomen.Snel had ik ook door dat er al personages te vinden waren die waarschijnlijk in deel 2 een grote rol gaan spelen.

Dysasters-Graphic-2

Zo… het is lang geleden dat ik een briefje bij moest houden bij een boek met wat personages erop. In het begin vond ik het erg lastig want het was voor mij niet duidelijk wie wie was en wie er een grote rol speelt en wie een kleine maar naarmate de tijd verging kon ik toch inkomen in het verhaal en begon ik Foster en Tate leuk te vinden. Foster was voor mij heel moeilijk in te schatten. Ze heeft een pittig character en wou zich steeds groot houden waarbij ze van binnen een breekbaar iemand was. Tate kon ik in het begin totaal niet peilen…. ik dacht het is een stoer bad-boy maar af en toe vond ik hem toch een watje hahahaha… voor mij was Foster meer kerel dan hij het was. Dus een sterke vrouwelijke personage heeft dit boek zeker.

Een super begin van een (wat ik denk) spannende serie met veel wendingen. Ik had het gevoel dat in dit boek de basiskennis van het verhaal werd uitgelegd en dat er nog veel lucht naar boven is wat het uitwerken betreft. Het einde was voor mij iets wat te voorspelbaar want je kreeg in het midden van dit boek al een idee waar dit allemaal gaat eindigen. Ondanks dit neemt De Dysasters je mee op een avonduur van de elementen en de krachten ervan. Welverdiende 3 Bibi Hearts van mij.