TV seris

Movie Review- Vals

Goedemorgen lieverds allemaal,

vandaag heb ik weer een film recensie klaar staan want onlangs kon ik eindelijk de film VALS kijken gebaseerd op het gelijknamige boek van Mel Wallis de Vries. Ik had het boek een tijdje geleden van Boekenkraam gekocht want het verhaal leek me ontzettend gaaf en toen besefte ik dus dat er ook een film van was. Ik wist niet of ik hem wel of niet zou gaan kijken want wie mij kent weet dat ik eigenlijk totaal niet van Nederlandse films hou. Onlangs ontdekte ik de film dan op ,,Pathe Thuis ” en omdat ik toen nog behoorlijk ziek was dacht ik van: ach waarom ook niet”

In de laatste vakantie voor hun eindexamen en hun studententijd besluiten vier vriendinnen een meidenweekend te houden in het huis in de Ardennen waar één van hen als kind een paar keer is geweest. Door hevige sneeuwval kunnen ze geen contact maken, bovendien verbergt elk van de meisjes een geheim. De onderlinge verstandhoudingen komen helemaal onder druk te staan wanneer ze drie jongens uitnodigen voor een feestje.

Trailer:

Het boek:

vals mel wallis de vries.jpgVier vriendinnen logeren in een afgelegen vakantiehuisje, één voor één verdwijnen ze…

Abby, Maud, Pippa en Feline kennen elkaar van school en zijn al jaren vriendinnen. In de kerstvakantie gaan ze naar een huisje in de Ardennen. Door het slechte weer sneeuwen ze in. Er is geen elektriciteit, het mobiele netwerk is uitgevallen en het dichtstbijzijnde huis is een paar kilometer verderop. De meiden doen er een beetje lacherig over. Maar dan verdwijnt Maud opeens na een ruzie. De overgebleven drie vriendinnen zijn bezorgd, maar denken dat Maud naar het dorp is gelopen. Als Feline ook verdwijnt én ze bloedsporen in de sneeuw vinden, maakt de bezorgdheid plaats voor angst. Pippa en Abby kunnen door het slechte weer geen kant op. De sfeer wordt steeds grimmiger en angstaanjagender. Wie heeft het op de meiden gemunt? Weten de vriendinnen eigenlijk wel alles van elkaar?

Als eerste moet ik zeggen dat Maud (uit het boek) Kim in de film is geworden. Geen idee hoezo hun de naam hebben veranderd van de hoofdpersonage in het boek maar persoonlijk vind ik Kim beter passen dan Maud.

En als 2e moet ik bekennen dat dit naast ,,Zwaar verliefd” van Chantal van Gastel mijn absolute favoriete Nederlandstalige film is geworden. Jeetje wat is die goed gedaan zeg. Behoorlijk vaag maar je blijft kijken want het gebeuren er allemaal vreemde dingen en eigenlijk denk je het al te weten wie het is maar op eens BAM…. huh? HOE DAN? Echt mega mega vet die film. Ik ben hier helemaal fan van geworden want deze film heeft echt alles wat je nodig hebt op een avondje tv kijken met je vriendinnen of zelf je vriend want geloof me ook hij gaat die film spannend vinden.

Wat mij betreft mag deze snel op Netflix verschijnen voor diegene die geen ,,Pathe Thuis”hebben want deze boekenverfilming moet je echt gezien hebben.

5-sterren-1