Blogtour & Recensie – Shay (ik haat dat ik van je hou)

Goedemorgen lieverds allemaal,

vandaag is donderdag een zoals sommigen misschien hebben opgemerkt doen we mee aan de blogtour van Tinteling Romance. Vandaag wil ik het over het nieuw verschenen boek Shay (ik haat dat ik van je hou) van Tijan hebben.  Gister verscheen al een recensie op de blog van Patty van Delft en morgen zijn de meiden van Bright Blue Books aan de beurt. Ben jij benieuwd wat ik van het boek vond dan kan je hier de recensie lezen.

Regel nr. 1: Geen knappe jongens.
Dat zal misschien raar klinken en dat snap ik. Het was ook een beetje raar, maar het was de bedoeling dat de universiteit mijn toevluchtsoord zou worden. De plek waar ik opnieuw kon beginnen. De geruchten, het geroddel en de jaloezie die ik op de middelbare school had moeten doorstaan… Het zou allemaal voorbij zijn.Niemand zou me hier kennen.

Regel nr. 2: Geen drama.
Ik zou rechten studeren. Ik zou een paar hechte vriendschappen sluiten. Alles zou appeltje-eitje gaan. Niemand ging me gebruiken of kwetsen.Dat zou ik niet laten gebeuren.

Regel nr. 3: Nieuw jaar. Nieuwe plek. Nieuwe ik.
Toch?Fout!Het ging allemaal mis dankzij Shay Coleman, de aanvoerder en quarterback van het footballteam. Hij was een ‘grote jongen’ op de campus. Een arrogante kwast met die al even arrogante grijns van ‘m. Hij volgde hetzelfde college als ik.

Ik haatte hem direct…
En hij stond op het punt al mijn regels te verbreken.

shay-ik-haat-dat-ik-van-je-hou

Helaas heb ik dit “boek”alleen maar als e-book binnen gekregen en kan dus vrij weinig over het cover vertellen en moet dus hier alleen een mening vertellen over de afbeelding die ik zie. Als eerste moet ik het natuurlijk hebben over de verandering van cover. Op het originele cover kan je een super lekker ding zien die zijn shirt over het hooft trekt en je ziet de titel “Hate to love you”. Tja….als je mij persoonlijk gaat vragen dan weet ik zeker voor welk cover ik was gegaan. Sorry Tinteling Romance maar ik had liever dat lekker ding op de kaft gezien dan de hals van een vrouw. Ik ben sowieso altijd erg tegen covers waar mensen op staan afgebeld.34853951.jpgIk weet niet wat het is maar die neemt toch een deel van je eigen verbeelding weg wat betreft de personages. Maar weet terug naar het Nederlandse cover. Ik moet bekennen dat ik de kleurencombinatie van dat donkere met de gouden titel best gaaf vind. Het straalt een soort luxe uit. Ook vind ik het beter dat de titel SHAY  eruit springt  en niet alleen maar “ik heet dat ik van je hou”. Dus wat dat betreft extra punten van mij.Verder moet ik het gaan bekijken als ik de paperback ga aanschaffen. Want ja dit boek MOET ik gewoon in mijn kast hebben staan.

Dit boek verteld uit het zicht van Kennedy Clark een 19 jaar oud meisje wat het eerste jaar op de universiteit zit. Haar plan is om alles anders te doen dan op de middelbare school. Geen aandacht trekken, geen knappe jongens, focussen op de studie en zich niet laten kwetsen. Eigenlijk een goed plan maar helaas maakt Shay Coleman daar snel een einde aan.

Ik moet zeggen dat ik best snel in het verhaal zat en dat je makkelijk dingen ging oppikken alleen sommige dingen waren wat lastig want ik begreep eerst niet waarom Kennedy zo een hekel aan Shay had, want hij heeft totaal niks fout gedaan. Later in het boek werd het me dan duidelijk maar alsnog vond ik de haat-liefde verhouding tussen die 2 niet echt geloofwaardig. Ik vond dat het allemaal veel te snel ging, ik vond Kennedy’s reactie vaak ontzettend overdreven en veer gezocht en dus kwam het voor mij soms behoorlijk nep over.

Het verhaal is verder wel prima opgebouwd. Je komt dingen in het boek tegen die je normaal ook in het dagelijkse leven tegen kan komen. Hier moest ik soms wel slikken want het leek wel alsof situaties uit mijn eigen leven gewoon op papier stonden. Dit boek slingerde me rechtstreeks weer het verleden in en bezorgde me slapeloze nachten. Een klein minpunt was wel dat ik vond dat de aandacht voor de serieuze thema’s zoals verkrachting,omgaan met vrouwen en geweld helaas steeds weer naar de achtergrond werden gedrukt door het “New Adult” gebeuren. Soms had ik het gevoel dat Tijan probeerde 2 boeken in een te proppen: een zoetsappig romantisch New Adult en een drama roman. Dit was erg jammer.

In het algemeen blijft dit boek aan je knagen. Wat is er met Kennedy gebeurt? Is Shay echt hoe hij is? Je moet het gewoon weten en dus blijf je maar lezen. Het boek is vlot geschreven en de hoofdstukken kort maar krachtig en soms oooooohhh so hot.

Uggh wat kon ik Kennedy soms wel slaan.

3286593bd22213675d1d690b334b03bb.jpg Ik snapte echt niet wat haar probleem soms was. Je zit op een nieuwe school waar niemand je kent, je kan een nieuw begin maken en dan gedraag je je als een trut? Why? Voor mijn smaak had ze een beetje teveel drama. De ene keer kon het haar niks schelen en de andere keer lag ze huilend in een hoekje. Nee soms haalde deze personage mij echt het bloed onder de nagels vandaan. Ik snapte haar dus soms voor geen meter en vond haar best irritant.

Het was anders met Shay ❤ OMG geef me ook maar een Shay. Wat een “man” zeg. Vanaf het begin af aan was ik zeker helemaal verkocht. Ondanks al zijn shit die bij hem gaande is was die steeds een normaal mens (met minder drama gelukkig)

Ook de rest van de personages uit het boek waren fantastisch uitgewerkt. Ik had graag meer over Linde en zijn probleem willen lezen, want ook dit verdween opeens helemaal naar de achtergrond.Wat dat betreft had ik graag soms meer informatie willen hebben.

Wat doen als je verleden je heeft gebroken? Dit boek heeft alle antwoorden erop: Liefde, verdriet, angst, vertrouwen, geweld , echte vriendschap en familie. Het boek is een mix tussen een zoetsappig NA en een drama roman, dus perfect voor jou zomervakantie.

Blogtour:

61537756_617741315413812_6344808938449403904_n

Andere recensies: