De Laatste zes- Alexandra Monir (recensie exemplaar)

Goedemorgen allemaal,

vandaag heb ik voor jullie een recensie klaar staan want van uitgever Imagine mocht ik ,, De Laatste Zes” van Alexandra Monir lezen. Het is al aardig wat geleden dat ik dit boek kreeg maar zoals jullie weten had ik het smoor en smoor druk met prive, vandaar dat de recensie nu pas online komt. Heb ik van dit boek genoten of was het een kopie van Victor Dixen’s Phobos?

Terwijl de aarde wordt geteisterd door aardbevingen, orkanen en overstromingen
worden vierentwintig van de slimste tieners
ter wereld geselecteerd om één van de zes plekken te bemachtigen op het ruimteschip naar Europa – de maan van Jupiter. Daar zullen ze een
nieuwe kolonie stichten.
Voor de Italiaanse wedstrijdzwemmer Leo is
deze missie precies wat hij nodig heeft na het verlies van zijn familie. Maar Naomi, een Iraans-Amerikaans wetenschapsgenie, heeft weinig vertrouwen in de missie.
Leo en Naomi staan aan het begin van een genadeloze strijd die hen tot het uiterste zal drijven. Maar pas wanneer er steeds minder finalisten overblijven en hun lot dichterbij komt, beseffen
de twee wat er precies op het spel staat…

Book-cover:

bc532e5780750f49aa52c7468e703707056adbd8.jpgIk denk dat we het hier allemaal mee eens kunnen zijn dat deze kaft gewoonweg super super mooi is toch? Jij kan het helaas niet zien op deze afbeelding maar er zit een soort glinstering op dit boek. De bergen aan de onderkant en de titel hebben een soort folie effect wat best gaaf is. Ook ben ik blij dat de uitgever het originele cover heeft gehouden.Alles met al een perfect kaft bij het boek en als je mij vraagt is dit zeker een boek wat opvalt als je in een boekenwinkel binnen loopt.

In ,,De laatste zes” gaat het eigenlijk erom dat onze aardig best wel naar de klote is. Bijna elke maand is er wel een natuurramp vanwege het klimaat zoals een aardbeving of een tsunami waar heel veel mensen om het leven komen. De ruimtevaart heeft hierom de 24 beste tieners van de hele wereld samen gezocht, in de hoop dat ze naar een andere planeet kunnen gaan en daar een nieuwe leven kunnen opbouwen. Alleen is er 1 klein probleem: alleen pubers kunnen tegen de reis naar Europa (de maan van Jupiter)

Ik moet eerlijk bekennen dat ik in het begin mijn twijfels had over dit verhaal. Ik was bang dat dit een kopie gaat worden van Phobos. Pubers, Ruimtevaart en een nieuwe kolonie stichten op een andere planeet? Als je dit hort zou je waarschijnlijk hetzelfde denken dan ik. Gelukkig wat dit totaal niet het geval en vond ik het geen enkel keer op de boeken van Victor lijken. De laatste zes heeft zijn eigen charme en als je mij vraagt is dit boek 1000x spannender. Jij leest het verhaal van 2 verschillende personages (Leo en Naomi) en omdat hun zo verschillend zijn maakt het het verhaal alleen nog maar leuker vind ik. Ook doordat er een ,,selectie” in het boek is (wie zijn de laatste 6?) blijft het tot het einde mega spannend. Ik had wel verwacht dat het zo een cliché einde wordt maar NEE hoor…. ook hier heeft Alexandra de lezers mee verrast.

Zoals ik al zei, lees je ,,De laatste zes” uit verschillende zicht van personages. Leonardo (ook Leo genoemd) is een jongen uit Italië die een wedstrijdzwemmer was toen de wereld nog in order was. In het begin lees je al dat hij zijn gehele familie bij een natuurramp heeft verloren, dus is zijn nieuwe doel een van de laatste 6 worden die naar Europa gaan. In het begin had ik zwaar met hem te maken. Al het verdriet en die rare gedachten braken mijn hart in 1000 stukken. Ik sta er nog steeds van versteld hoe goed Leo is beschreven, hoe perfect hij is uitgewerkt tot in het kleinste detail. Leo heeft in dit boek echt mijn hart veroverd.

Het 2e personage is Naomi, een Iraans-Amerikaans meisje dat haar familie wel nog heeft en ontzettend slim is. Sinds de geboorte van haar broertje Sam ( die een hartafwijking heeft) heeft ze groot interesse voor de Wetenschap en hierdoor is ook zij gekozen om een van de 24 finalisten te zijn die kans maken om de ruimte in te gaan. Ik heb echt van Naomi en haar blik op sommige dingen genoten. Ik begreep haar volledig en had heel veel medelijden met haar en de situatie. Juist omdat Naomi zo anders was dan de rest vond ik dat dit het verhaal nog geloofwaardiger maakte. Ook bij Naomi zat ik tot het einde met spanning te wachten of ze haar mening nog veranderd.

Dit boek moet je gewoon in je boekenkast hebben staan. Het is een fantastisch geschreven sciencefiction verhaal. 377 pagina’s  waar de spanning geen enkel minuut afneemt. Dit boek heeft alles:spanning, verdriet, geheimen & een vleugje romantiek. Laat het 2e deel maar komen, ik ben er klaar voor.