Break A Leg – Chinouk Thijssen

LET OP: RECENSIE BEVAT SPOILERS!!!!!

Het is DE hype van tegenwoordig….de “Truth Or Dance” boekenserie van Chinouk Thijssen. Ik denk dat iedereen zo zijn eigen theorieën heeft, wie TOD is! Ik moet eerlijk zeggen dat ik na het lezen van deel 1 eigenlijk zeker wist wie het was, maar nu heeft Chinouk het zover laten komen om mijn gehele theorie in rook te laten opgaan. In deze recensie lees je wat ik van dit boek vond, hoezo mijn theorie nietig is verklaart en wie ik had verdacht. Lees je mee?

DACHTEN JULLIE DAT HET NU WAS AFGELOPEN? THINK AGAIN. TRUTH OR DANCE BEGINT NU PAS ECHT. Dit jaar zou alles anders worden. Maar nu India is toegelaten tot de vervolgopleiding van het conservatorium wordt ze ook daar lastiggevallen. Via de groepschat Truth or Dance stuurt een anomieme stalker haar en haar vriendinnen Lisa, Nikki en Zoë nieuwe opdrachten – nog gevaarlijker en met nog ergere gevolgen als ze niet gehoorzamen. De meiden leven voor het ballet, maar zijn ze klaar voor een dans des doods?

Hier hoef ik verder eigenlijk niks meer over te zeggen toch? Kijk die boeken dan! Zijn ze niet gewoonweg perfect?Dit wordt echt de mooiste boekenserie die in mijn kast gaat staan, als het laatste boek ” Dance Or Die” verschenen is. De afbeeldingen op de kaft passen precies goed bij elkaar. De titel’s zijn in hetzelfde font geschreven en dat alle boeken in hardcover verschenen zijn is gewoon super gaaf. Prachtig….in een woord prachtig.

De zomervakantie zit erop, de meiden zijn samen gaan wonen en klaar voor een nieuwe schooljaar, behalve Nikki dan maar alsnog zijn ze allemaal blij omdat de 4 vriendinnen de gehele zomer niks meer hebben gehoord van “Truth Or Dance”. Niks is minder waar want TOD laat niet lang op zich wachten ,maar dit jaar gaat die persoon nog een stapje verder. Nu zijn niet alleen India, Nikki, Zóe en Lisa in gevaar maar ook de dierbaren om hun heen moeten vrezen voor hun levens.

Holyshit… Dit is wat ik kan zeggen over “Break A Leg”. Als je denkt dat je alles al hebt gezien in een boek , dan moet je toch echt deze boekenserie gaan lezen want DIT BOEK brengt het niveau van YA Thriller naar een nog hoger level. Ik moet eerlijk bekennen dat ik (misschien net zoals veel mensen) bang was voor de : “vloek van het 2e deel”. Ik heb het vaker gezien bij triologies, waar het 2e deel ontzettend minder leuk was waardoor ik met de complete serie ben gestopt maar ook hier is het Chinouk weer gelukt om een waanzinnig spannend vervolg te schrijven.

Ik kon het boek onmogelijk weg leggen want de spanning blijft constant aanwezig. Het gaat van kwaad tot erger en er gebeuren dingen die je NOOIT zag aankomen. Ik vreesde voor het leven van iedere personage, want het was maar de vraag: wie is de volgende?

Mijn Theorie:

Oke ….over de personages hoef ik het in deze recensie niet te hebben want die zijn bijna hetzelfde gebleven behalve dat Levi een grote rol heeft gekregen. Waar ik het dan wel over wil hebben WAS mijn theorie over TOD. Na het lezen van het eerste deel heb ik een paar aantekeningen gedaan want wees nou eerlijk, je krijgt er wel de Sherlock kriebels van toch? Ik dacht het volgende:

TOD moet wel iemand zijn die op het conservatorium zit. Iemand met invloed, die de mensen (als nodig ) onder druk kan zetten. Iemand die misschien in deel 1 slachtoffer was maar eigenlijk alles fake was. Iemand die informatie los kan krijgen over de meiden en die nooit zou opvallen.

Meneer Bernard

Hij was voor mij mijn TOD. Waarom? Tja ik dacht dat het de ex-vriend was van India haar zus. Dat hij zo de nodige informaties kon krijgen zonder op te vallen. Hij kon de leraren onbewust manipuleren en had toegang tot alle computers en telefoons (waaronder de mobile telefoons van de meiden). Ik dacht dat hij doorgedraaid was omdat India haar zus het heeft uitgemaakt en dat hij nu wraak wou nemen. Voor mij klonk het allemaal logisch…….

Totdat Chinouk mijn gehele theorie in vuur en vlam liet opgaan met het laatste hoofdstuk: Ondertussen….. tja en hier lag ik dus echt fout. Maar wat weten we nu eigenlijk wel? We weten dat TOD een meisje is, we weten dat ze 2 vriendinnen heeft en we weten dat ze dus ook op die school zit. We weten dat ze wraak wil nemen en dat het iets met hun moeders te maken heeft…. en dat gedeelte snap ik helaas nog niet echt?! Ik durf te zeggen dat er in geen enkel boek tot nu toe een hint zat waar dit ter sprake is gekomen dus ik denk dat we nog helemaal niet KUNNEN weten wie het eigenlijk is want er ontbreekt ons gewoon informatie van het verleden. Wie goed heeft opgelet heeft wel een grote hint gevonden in de laatste paar paginas. Er werd namelijk al 1 van de 2 vriendinnen onthult 😉

Hoe dan ook het wordt nog spannender in het laatste deel “Dance or Die” en ik wacht al met spanning op de ontknoping.

Als je denkt dat je alles al hebt gezien, denk dan even opnieuw. Break A Leg neemt ons mee in een rollercoaster van nog meer spanning, geheimen, verraad en dans. Deze boekenserie is met afstand de beste die ik tot nu toe in al mijn jaren heb gelezen.