The Iron Sisters – recensie exemplaar

Goedemiddag lieverds allemaal,

vandaag is het weer tijd voor een post over een boek wat ik net heb uitgelezen. The Iron Sisters van Tracy Banghart mocht ik voor jullie proeflezen. Dit schitterende boek werd uitgegeven door Young & Awesome. Wat ik ervan vond en aan welk boeken het me ging herinneren lees je hier.

Serina heeft zich jarenlang voorbereid om een Grace te worden, voorbestemd voor een leven aan de zijde van de kroonprins. Totaal onverwacht kiest hij voor Serina’s rebelse zusje. Nomi belandt in een leven dat ze nooit heeft gewild: achter de paleismuren. Ze moet zich voegen naar de wensen van de prins in de hoop dat ze haar zus ooit weer terug zal zien. Ze weet niet dat Serina naar de mijnen is gestuurd, waar slechts weinigen overleven…

32030ec3ef69b25a6e400dcdc6055e1f823373a5.jpgToen ik het persbericht in onze email zag en het cover van het boek werd ik meteen nieuwsgierig. Zeg nou zelf maar als je dit ziet dan moet je het toch gewoon in je boekenkast hebben staan of niet dan?  Ik hou gewoon van de kleurencombinatie van dat zwarte en paars met wat blauwe tinten erin. Om eerlijk te zijn herinnerde het me een beetje aan The Selection boekenserie met die font en de opmaak maar dan dus niet zoet-sappig maar eerder wat “darker”.  Wie mij kent weet trouwens dat ik geen fan ben van boekencovers waar mensen op afgebeeld zijn maar hier maak ik dan toch een uitzondering. Ik vind de meiden echt een plaatje en schitterend mooi eruit zien. Alles met al een echte eye-catcher als je mij vraagt en ik ben blij dat Young & Awesome voor een andere cover hebben gekozen dan het origineel want dit vond ik wat minder mooi.

Tja…zoals ik boven al zei, herinnerd me het boek een beetje aan het verhaal van The Selection en dan heb ik het dus niet alleen over het cover maar ook het begin van het boek. Serina werd haar gehele leven al op getraind om een Grace te worden, een vrouw van de erfgenaam van Viridia. Ik schrok hier wel een beetje van want dit lees je dus niet vaak in een Young Adult boek dat het om soort van polygamie gaat. Hoe dan ook werd Serina gekozen om deel te nemen aan een soort selectie waar Malachi ( de erfgenaam) zijn eersten 3 vrouwen gaat kiezen. Serina haar jongere zusje Nomi gaat met haar mee als haar dienstmeid maar een keer aangekomen op het paleis neemt het verhaal een grote wending voor de 2 zussen wat hun hele leven overhoop gooit.

carolina-pontes-graca-e-furia-aprovacao
Deze afbeelding hoort NIET bij de Sprookjes Hunt

Zoals je misschien in het begin van het boek hebt gelezen: Voor iedere vrouw die te horen heeft gekregen dat ze moest gaan zitten en haar mond moest houden….en die toch is opgestaan gaat dit boek een flinke portie feminisme hebben. Ik vond het erg welkom moet ik eerlijk zeggen en dus was ik meteen “verliefd” op Nomi, de kleine rebel uit dit verhaal. Ze trok zich totaal niks aan van al dat onderdrukkende gedoe en dat vrouwen maar rustig en gehoorzaam moeten zijn.

Conclusie: Een fantastisch meeslepend verhaal over zussen, vriendschap, liefde en vrouwen die zich niet laten onderdrukken.