Recensie- Er was eens

Goedemorgen lieverds allemaal, de eerste dagen van het nieuwe jaar zijn een feit en zo dus ook mijn eerste 4 boeken die ik tot nu toe heb gelezen. Ik heb eindelijk de smaak weer te pakken en kan dus jullie weer een paar nieuwe recensies laten zien hier op de blog. Vandaag kom ik met het verhaalbundel Er was eens, wat we met onze leesclub hebben gelezen en afgelopen week vrijdag hebben besproken. Benieuwd wat ik ervan vond?

9789492585394_frontOke, het boekencover van dit boek is echt mega. Toen ik het de eerste keer zag op de Facebook pagina van Jen Minkman was ik meteen verkocht. Het heeft echt heel veel weg van Roodkapje wat ook logisch is want het verhaalbundel gaat ietwat over sprookjes voor young adults. Het boek valt gewoon op door zijn kleuren en de rode kleur die je ziet. echt gewoon fantastisch gemaakt.

Verhalen:

Tja en hier wordt het voor mij een beetje heel lastig. Dit is dan ook meteen de reden hoezo ik meest niet zo weg ben van verhalenbundels want soms vind ik een verhaal mega goed en kan het volgende ontzettend tegen vallen want je hebt altijd te maken met verschillende schrijfstijlen en ik hou niet altijd van elke stijl. In het algemeen waren alle verhalen best goed en ik vond ze echt bij het hier en nu passen. Ze zijn geschreven in de tijd van vandaag waar we met alles te maken krijgen zoals armoede, sociaal media familie, vriendschap en liefde. Dit bundel laat zien dat in elk normale leven wel een klein sprookjes zit ( wat niet altijd betekend dat het goed moet aflopen).

Negen levens – Miranda Peters

Negen levens was het eerste verhaal en ik moet bekennen dat ik die versie van Cinderella behoorlijk goed vond. De personages waren geloofwaardig neer gezet en ik had meteen een klik met de  hoofdpersonages. Vooral Luke vond ik echt mysterieus en als “goeie ferry ” echt lachwekkend. Davina vond ik een kick-ass personage waarbij ik soms beetje dacht van: DOE DIT NOU NIET! maar ach het hoort er gewoon bij. Alles met al een super opening van het boek.

Ontvlochten – Cathinca van Sprundel

Oke, hier moest ik eerst even inkomen want dit verhaal als Rapunzel was toch een beetje anders dan dat ik gewend was en ik wist niet goed op de verhaallijn met de fey’s wel of niet leuk vond. Normaal wordt Rapunzel dus vastgehouden door een boze heks maar hier waren het dus een fey die haar voor haarzelf wilde. Het was een goed verhaal maar de moreel was voor mij niet echt duidelijk. Ging het nu meer om Rosalyn of meer om de fey Ninx?

De grote, boze wolf – Jen Minkman

Yes, dit verhaal was tot nu  toe mijn absolute favoriete verhaal. Ik heb hier echt heel erg van genoten en las tot het sluit met spanning want er waren zo veel vraagtekens bij me en dit verhaal snakte gewoon naar meer. Best cool hoe Jen het verhaal van Roodkapje in een futuristisch jasje heeft gezet, honderden jaren na het bestaan van de aarde. Soms kreeg ik hier echt zoiets van The 100 vs. Roodkapje en Hunger Games hahahaha…. echt een super vet verhaal wat me nog lang zou blij blijven. Ook ben ik van mening dat er echt werk van gemaakt kan worden voor een trilogie of zoiets.

Bevroren – Marijke F. Jansen

Ik wist dat Marijke weg is van mythologie en net iets heftiger schrijft dan elk andere Nederlandse schrijfster dus had ik mezelf al schrap gezet.Ik moet eerlijk bekennen dat ik aan het begin eerst moest googelen wat een Migyur was. Toen ik het wist kon ik me ook beter verplaatsen in het gehele gebeuren. Het begon best goor om eerlijk te zijn en ik had zo mijn twijfels of dit verhaal echt goed gaat worden maar namatte ik verder las , kwam er toch een flinke draai aan en snapte ik het. Het spijt me maar wat ik totaal niet passend vond waren de ,,gedichten’ die na bijna elk hoofdstuk kwam. Mijn Nederlands is nog niet heel goed en dus vond ik het alleen soms zwaar irritant, want ik snapte er amper iets van. Het einde van het verhaal was echt hartverscheurend en zo treurig. Wat kunnen mensen toch gruwelijk zijn zeg.Jemig….maar precies zo zie ik de mensheid en ondanks alles heeft dit verhaal me toch geraakt.

Online – Suzanne Peters

Het laatste verhaal van dit bundel. Er waren al een aantal goeie verhalen bij dus hopte ik dat het boek met een knal gaat eindigen. Online was een retelling van Doornroosje en het was best goed in elkaar gezet alleen soms kwam het echt wat ongeloofwaardig over bijvoorbeeld dat Rozanne 16 jaar is en geen enkel behoefte had tot die tijd om op sociaal media te kunnen. Ik vond het wat ver gezocht ook hadden haar ouders het haar verboden. Een echte tiener gaat echt wel alles op alles zetten om mee te doen met de tijd van tegenwoordig.  Alles met al naam de story een enorme wending en was ik toch best onder de indruk. De moreel van het verhaal was: pas gewoon op wat je doet met sociaal media en sowieso de jongere generatie tegenwoordig. Denk na voordat je iets post op Internet.

In het geheel was het een goeie boek met wel hier en daar spannende, hartverscheurende of lachwekkende momenten. De re-telling van verschillende sprookjes waren aardig uitgewerkt en ik had het boek dan ook binnen 1 dag uit. Alles met al krijgt het boek van me 3 Bibi Heart’s en had ik op Goodreads 4 sterren gegeven.

Een gedachte over “Recensie- Er was eens