Recensie – Op het einde gaan ze allebei dood

Goedemorgen lieverds allemaal. Vandaag kom ik weer met een nieuwe recensie. Onlangs heb ik ” Aan het einde gaan ze allebei dood”gelezen. Dit boek stond al een hele tijd in mijn kast maar ik ben er nooit echt aan toe gekomen waarbij het verhaal me echt wel nieuwsgierig heeft gemaakt. Benieuwd naar wat ik hierover te vertellen heb? Lees dan dit bericht

Mateo krijgt rond middernacht een telefoontje van Death-Cast, een organisatie die mensen informeert dat ze binnen 24 uur zullen sterven. Tot dan toe heeft de angstig aangelegde Mateo een teruggetrokken bestaan geleid, maar hij beseft dat hij zijn laatste dag ten volle moet leven. Via internet leert hij lotgenoot Rufus kennen, in alles zijn tegenpool, en samen brengen ze hun laatste dag door: een emotionele achtbaan die langs diverse hoogte- en dieptepunten leidt.

9200000085090098Tja, hier is eigenlijk vrij weinig over te vertellen. Het is nou niet het meest denderende cover wat ik in de kast heb staan. Voor mijn smaak is het best simpel en is het erg jammer want ik zag dat er een Engelse hardcover versie van is die echt een mega goeie kaft had.(hieronder zie je het cover). Dit past veel veel beter bij het verhaal en deze had ik dan ook graag gezien ipv de Nederlandse editie. Ondanks dit vond ik het wel prettig dat het een hardcover is.

Tja ik ga niet liggen en zeggen dat de titel van het boek niet klopt. Ze gaan idd aan het einde beide dood. Dit was nog wel soms verwarrend voor me om te weten hoe het boek gaat eindigen maar ja, je weet dus nog niet hoe het zal gebeuren. Elke keer weer denk je van: Nu gaat het gebeuren…. maar nee dus. Zo bleef het wel nog een beetje spannend. Dit was dan ook wel het enige positieve om eerlijk te zijn want het verhaal zelf was super langdradig. Ik beken me schuldig dat ik een paar hoofdstukken overgeslagen heb want man….. anders kwam ik er echt niet doorheen. Van mij had het wat minder langdradig gemogen.

Toch heeft het verhaal me op een of ander manier best wel gepakt wat me nog verbaasde, want als ik niet door een boek kom leg ik het meest aan de kant en denk er niet meer over na maar hier was het anders. Hier het het einde wat me echt ontroerde. Ik ga verder niet veel spoileren maar woooow, aan het einde had ik zelf tranen in me ogen waarbij ik wist hoe het zal eindigen.

Als je het verhaal leest, begin je eigenlijk een beetje zelf over je leven na te denken en waarom je soms keuzes maakt, die je maakt maar die wel weer andere mensen kunnen beïnvloeden. Het klinkt allemaal erg gek maar als je het boek hebt gelezen snap je wat ik bedoel. Elke keuze die we maken heeft invloed op alles wat erna komt.

flat,1000x1000,075,f.u1Zoals ik al boven zei is het boek geschreven in verschillende hoofdstukken die weer over verschillende personages gaan zoals Rufus en Mateo( hoofdpersonages). Ik vond ze allebei wel wat hebben om eerlijk te zijn. Mateo is een best gevoelig tiener ( die vaak heel wat dingen TE veel overdenkt) en die het niet gemakkelijk heeft. Hij is een einzelganger en heeft weinig tot geen vrienden. Hij sluit zich liever op thuis en is aan het gamen. Rufus daartegen is een stoere “bad boy” wees die vaak gewoon dingen doet ipv het allemaal eerst te analyseren. Ook hij draagt een behoorlijke rugzak met zich mee en dit wordt ook in de loop van het boek duidelijk. Beide jongens sluiten goed op elkaar aan en weten elkaar binnen een dag te verbeteren. Waar Mateo langzaam uit zijn schulp kruipt leert ook Rufus nieuwe dingen in zijn leven.

Leef elke dag alsof het je laatste is en denk goed na over je keuzes die je maakt. Ga je vandaag links af of neem je toch het auto ipv de trein? Al deze beslissingen spelen een grote rol in dit boek. Het  boek zit ontzettend goed in elkaar en aan het einde komen alle stukjes bij elkaar. Het is verdrietig en zielig maar ook ontzettend hartverwarmend en zit vol met mooie quotes.

Een gedachte over “Recensie – Op het einde gaan ze allebei dood