Recensie- 10 Blind Dates

Goedemorgen lieverds allemaal. Onlangs zag ik een bericht voorbij komen van Best of YA dat dit e-book nu in prijs was verlaagt. Zoiets laat ik me niet 2x zeggen, want 10 Blind Dates stond al hoog op mijn wenslijst. Afgelopen week had ik hem dan uitgelezen en hierbij dan mijn recensie. Lees je mee?

Sophie verheugt zich op de kerstvakantie. Eindelijk vrij van haar overbeschermende ouders, kan ze eindelijk in alle vrijheid met haar vriendje samen zijn. Maar dan dumpt hij haar. Haar familieleden – opa, oma, ooms en tantes – regelen tien blind dates om haar over haar liefdesverdriet heen te helpen. Tijdens deze zoektocht naar de ware liefde ontdekt Sophie veel over zichzelf en het grote belang van familie.

9200000114634158Het is nu niet dat ik zeg: “woooow wat een gaaf cover is dit zeg!” maar hey je weet hoe het is: don’t judge a book by its cover. Dit was hier dus ook het geval want ongeacht het cover mij totaal niet aansprak, vond ik het verhaal echt super leuk.

Dit verhaal draait dus om een Blind Date maar niet dus 1 maar meteen 10. Ik was in het begin een beetje in de war, want hoe krijg je het voor elkaar om 10 Blind Dates te kunnen regelen. Tja dit werd me meteen duidelijk want nadat de relatie van hoofdpersonage Sophie binnen enkele uren stuk loopt en zij de feestdagen door moet brengen bij haar familie, bedenkt haar oma (Nonna) dat het leuk is om Sophie een beetje afleiding te geven met die 10 Blind Dates. Als je het mij vraagt is die oma van Sophie echt helemaal knetter en was ik er niet een op ingegaan maar ja , wat als je een mega grote familie hebt en je dus niet onderuit kan? Juist dit is de opbouw van dit boek: een grote gekke familie, 10 Dates en het verdriet over haar ex vriendje Griffin.

Om eerlijk te bekennen vond ik het begin van het boek wat snel en onoverzichtelijk. Het was van hak op de tak en ik begreep niet zo heel goed hoe je binnen 12 uren al ja kon zeggen tegen dat voorstel van je familie om je aan het daten te krijgen. Dit vond ik dus heel ongeloofwaardig en best jammer dat juist het begin zo snel en afgezaagd overkwam.

De 10 Blind Dates zijn verder erg grappig en er waren veel momenten bij waar ik toch medelijden met Sophie had. De schrijfstijl is fantastisch, waardoor het boek super makkelijk weg leest en je niet eens beseft dat je alweer bijna aan het einde bent.

Tijdens het lezen kreeg ik soms best een steekje van jaloezie, want zodra je verder leest in het boek merk en lees je hoe hecht deze familie eigenlijk wel is. Ze staan voor elkaar klaar en houden van gezelligheid en proberen alles om je beter te laten voelen ( met een paar uitzonderingen  natuurlijk) maar toch miste ik tijdens het lezen mijn familie opeens heel erg. Ik heb ook wel een mega grote familie maar helaas hebben we al jaren geen goed contact meer en is het haast onmogelijk om iedereen weer bij elkaar te laten komen. Dit vond ik soms toch best lastig want wat Sophie had, wou ik dus ook.

Jemig zeg, in dit boek komen er wel heel wat personages bij kijken zeg. Gelukkig merk je snel tijdens het lezen dat er personen en blijvende rol spelen en sommigen meteen weer verdwijnen. je hoeft je dus niet druk te maken en een lijstje bij te houden want achteraf snap je het allemaal wel. Alle personages die erin voorkomen waren uitstekend beschreven en je had er meteen het juiste beeld bij. Ik vond het hilarisch om ook te zien hoe verschillend Sophie haar dates waren en waar je soms echt verrast werd.

Alles met al een fantastisch Young Adult boek met een sterk hoofdpersonage, veel humor , een groot gezellig familie en natuurlijk een spannend liefdesverhaal want: gaat Sophie terug naar haar ex of wordt het toch een van de 10 Blind Dates?