Bookish posts·Recensies

Bloedjuweel – Lotte van den Noort

52482364._SY475_Joseon, het vroegere Korea. Haejoo werkt op de rijstvelden en worstelt iedere dag met het feit dat ze in de schaduw van haar mooiere en oudere zus leeft. Daesung is een bastaardprins en moet aanzien hoe zijn oudere broer Kyong, erfgenaam van de troon, langzaam de controle verliest. Haejoo wordt door Kyong gevraagd in het paleis te werken als koninklijke heler. Alles in haar schreeuwt om dit niet te doen, maar de kroonprins belooft haar familie rijkelijk te belonen, dat laat Haejoo geen keuze.
Wanneer het lot Haejoo en Daesung bij elkaar brengt, lijkt het alsof alles hen uit elkaar probeert te drijven. Dan verdwijnt Daesung en blijft Haejoo alleen achter, denkend dat haar jeugdliefde is gestorven.

Vier jaar later werkt Haejoo nog steeds in het paleis. Ze heeft een vriendschap opgebouwd met Kyong, de nieuwe koning van Joseon. Kyong heeft zijn zinnen op haar gezet, maar Haejoo kan aan niemand anders denken dan aan Daesung.

Wanneer er plotseling een jongeman opduikt die verdacht veel op de verloren bastaardprins lijkt, is Haejoo vastberaden erachter te komen wie hij is en wat zijn motieven zijn.

Maar is Haejoo’s liefde sterk genoeg om alles op te offeren wat haar lief is?

Bloedjuweel is het eerste boek dat ik van Lotte van den Noort heb gelezen. Ik kwam erop omdat ze het ter beschikbaar stelde in een Facebook groep waar ik in zit, die mensen die Aziatische series kijken bij elkaar brengt. Omdat het een Koreaans sfeertje heeft was ik meteen enthousiast en plaatste ik een pre-order bij Lotte.

Lotte van den Noort

Het boek volgt het verhaal van Baek Daesung en Song Haejoo. Je volgt ze beide omdat de hoofdstukken (bijna) om het hoofdstuk van POV verandert.

Baek Daesung is een jonge bastaardprins die opgroeit in het paleis van Joseon (Korea in de jaren 1392 tot 1897). Hij heeft een oudere broer met wij hij super close was tot een paar jaar geleden. Zijn broer werd steeds strenger en kon steeds minder hebben als het gaat om plagerijen en onschuldige ontsnappingen van Daesung aan het paleis. Daesung snapt niet goed waarom de relatie tussen hem en zijn broer zo is verandert. Dan, op en dag, komt hun vader plots te overlijden en moet de troon worden opgevolgd. Omdat Daesung maar een bastaard is gaat de troon naar de eerste opvolger, Kyong. Maar het blijkt dat de koning hele andere plannen met zijn troon heeft. Het liefste heeft de koning dat zijn regie aan zijn tweede zoon wordt overhandigt, en dat Joseon zal welvaren onder het leiderschap van Daesung. Helaas is de akte, waarin zijn laatste wens beschreven staat, verdwenen en doet Kyong er alles aan om zijn broer zo ver mogelijk van de troon vandaan te houden.

Techniques Used in Royal Portraiture During the Late Joseon ...

Song Haejoo is een jong meisje dat haar dagen moet spenderen om het rijstveld om te kunnen overleven. Ze woont samen met haar zus, moeder en grootmoeder in een rijstdorp en heeft verder geen grootse dromen. Haar zusje, een schoonheid van het dorp, is de trots van de familie en zal het gezin veel geluk brengen. Haejoo daarentegen is lang niet zo mooi, lang niet zo slim en lang niet zo welvarend. Haar toekomst beeld is dus ook van een mooi huisje in een rijstdorp. Helaas denkt haar lot daar anders over en komt ze in aanraking met Daesung. Vanaf dat moment schiet haar leven in een achtbaan van gebeurtenissen en eindigt ze in het paleis, waar de muren op haar af komen en het gevaar achter elke hoek zit. Het enige wat haar zou kunnen redden is haar wetenschap van medicijnen en verpleging. Aangezien Kyong een akelige huidaandoening heeft, zou haar hulp daarbij haar leven wel eens kunnen redden. Zeker als ze in de knoop komt wanneer haar beste vriendin wordt beschuldigt van verraad.

Gyeongbokgung Palace In Seoul: Go Back In Time To The Joseon ...

Ik had heel veel moeite met het boek, als ik heel eerlijk ben. Ik kwam vrij makkelijk door het eerste gedeelte heen. Merendeels omdat ik ervaring heb met de beeltenis van de huizen en de kledij in de Joseon Dynasty omdat ik veel Kdramas kijk. Daardoor word de inleiding van het verhaal wel een stuk verrijkt. De rest van het boek was vrij pittig om doorheen te komen omdat er veel vragen bij me op kwamen, bijvoorbeeld:

1. Waarom heeft ze gekozen voor een Koreaans tintje, en een historisch Koreaans tintje wat dat betreft? Er komt namelijk vrij weinig terug van de cultuur in het boek. Er staat maar weinig beschreven over de manier van leven in die tijd. Daarnaast zijn veel situaties die beschreven worden volledig fictief (zoals de festivals die plaatsvinden in het verhaal) terwijl Korea in die tijd bijna elke week wel een festival had die ze kon gebruiken in het verhaal.
  2. Heeft ze bepaalde elementen uit drama’s gehaald? Toen ik dit boek las was ik een serie aan het kijken die zich afspeelt in het Goryeo tijdperk (een tijdperk voor de Joseon Dynasty) waarin de troonopvolger dezelfde huidaandoening heeft als Kyong en de vrouwelijke hoofdpersoon op dezelfde manier in aanraking komt met de kroonprins. Ik snap heel goed dat er maar weinig dingen nog origineel zijn maar dit schrok me toch wel wat af omdat ik me al afvroeg waarom het een Joseon/Koreaans tintje had.

En dat zijn de tweede grootste vragen die in me op kwamen.

Het boek zelf heeft wel heel veel potentie. De schrijfster had er zoooooo veel meer uit kunnen halen dan wat het nu is. De spanning die ze probeert op te bouwen blijft helaas uit omdat alle plottwisten zich razend snel weer oplossen. Daardoor kreeg ik het gevoel alsof er vrij weinig gebeurde terwijl er super veel gebeurd in het boek, maar alles raast als een soort sneltrein aan je voorbij. Daarnaast hebben sommige personages een behoorlijk plat karakter en zit er weinig groei in. Er is geen grond voor bepaalde emoties of gedrag.
Ik snapte de romance in het boek maar ik snapte niet waarom ze sommige keuzes maakten of waarom ze bepaalde dingen zo voelden. En ik HAAT time-jumps. Je hebt er helemaal niks aan, want als je zo lang van elkaar gescheiden bent (en vooral onder deze omstandigheden) dan is het behoorlijk moeilijk om door te gaan alsof er niks aan de hand is. Nou was dat ook niet helemaal zo.. ik bedoel, Haejoo had zo haar twijfels maar toch.

X Cube: [Preview] Rooftop Prince

Ik wil het boek absoluut niet afkraken want het heeft echt wel potentie. Er had zoveel meer diepgang in kunnen zitten, maar helaas ontbreekt die nog. Het verhaal komt nu te makkelijk met dingen weg en dat vind ik persoonlijk heel erg zonde.

3 sterren