Leesclub

De Naamloze Koningin; Recensie Exemplaar.

De naamloze koningin

Iedereen verwachtte dat de dochter van de koning troonopvolgster zou zijn. Niemand had gedacht dat ík het werd.
Op zich ook wel logisch, want wie ben ik nou helemaal? Een Naamloze, iemand die hoort bij de laagste kaste in de maatschappij. Iemand die niet eens gemist zou worden als ze verdwijnt – zoals zo velen van ons de laatste tijd doen.
De kroontatoeage op mijn arm is echter onmiskenbaar. En die betekent dat ik de nieuwe koningin zal zijn. Ik zal moeten regeren in een paleis waarin de gangen gevaarlijker zijn dan de straat. Omringd door mensen die me liever dood zien, die me dwingen de troon af te staan, of anders… Maar wat gebeurt er met alle andere Naamlozen als ik hen hun zin geef?

Voor onze leesclub in Leeuwarden stond De Naamloze Koningin op het programma. Het boek was ons cadeau gedaan door de uitgeverij via de boekhandel (Toverlantaarn in Leeuwarden / http://www.kinderboekwinkeldetoverlantaarn.nl/). We hebben het als groep besproken op afgelopen vrijdag 20 november.

Uiteindelijk kwamen we als groep uit op een gemiddelde 4 sterren. We hebben de karakters uitgebreid besproken, het plot en de schrijwijze, maar wat vond ik er nou van? Niet schrikken! Ook ik heb het boek 4 dikke sterren gegeven.

Het verhaal verteld het verhaal van Coin, een jonge meid die al sinds ze zich kan herinneren op straat leeft als 1 van de Naamlozen. Ze is geboren zonder naam en dus maakt ze geen deel uit van de maatschappij. In haar wereld is er een klassensysteem vastgesteld. Iedereen die met een naam geboren word maakt deel uit van de maatschappij en behoort tot de Wettigen of de Edelen. Daarboven heb je dan ook nog het Koningshuis. Als je geen naam hebt betekend dat dat je nergens geregistreerd had. Dit kan gebeuren omdat je ouders je in de steek hebben gelaten of je bent geboren in de handen van Naamlozen. Coin is als sinds kinds af aan bij Marcher. Een doorgewinterde Naamloze die haar leert, op harde wijze, hoe ze moet overleven in de koude en harde wereld om hun heen. Als Coin wat ouder is ziet ze in hoe agressief Marcher zijn aanpak is en besluit hem te verlaten. Ze gaan absoluut niet goed uit elkaar maar het is beter zo.

Covers: Original vs. Dutch #15 – Magic of Books

Om te voorkomen dat Naamlozen ooit op de troon komen te zitten, althans, dat lijkt zo, is er een kroontatoeage die van koning tot erfgenaam wordt doorgegeven. De koning hoeft maar een naam uit te spreken op zijn sterfbed en de tattoo zal zijn weg naar die naam vinden. Wat een schok voor Coin als ze erachter komt dat de tatoeage op haar eigen arm verschijnt op de dag dat de koning komt te overlijden. Hoe kan dat als ze helemaal geen naam heeft? Niet alleen Coin is geschokt maar het hele land is in een staat van paniek. Er is niemand die de troon heeft geclaimd en de tattoo heeft zich niet naar de koning zijn dochter verplaatst. Wie is dan toch de huidige troon opvolger?

Coin weet beter dan zichzelf aan te geven. Het is onmogelijk dat een naamloze de tattoo heeft en er is vast een vals spel gaande waar zij de dupe van is, maar helaas komen de edelen er toch achter. Coin wordt meegenomen en vast gezet in het paleis waar ze moet zien te overleven tussen politieke groothoofden en een jaloerse koningsdochter.

Rebecca McLaughlin - People - BioLogos

Ikzelf vind het boek zeker 4 sterren waard. Het is een boek dat ik snel heb weg kunnen lezen. Aan het begin had ik zeker niet verwacht dat ik het zo leuk zou vinden maar het greep me op een heel onverwachtse manier. Ik was nieuwsgierig naar hoe de wereld werkte en wat er zou gebeuren. Bovendien heb ik soms dubbel gelegen van het lachen om de acties van Coin en de reactie op haar vanuit andere karakters. Wel vond ik sommige aspecten van het boek wat wegvallen. Zo waren veel plotpunten verwacht en het hoofdkarakter is aardig plat. De groei die ze door zou kunnen maken bleef uit waardoor ik weinig connectie met haar kreeg. Dat werd gelukkig goed gemaakt door een leuke cast om het hoofdkarakter heen. Bovendien zit er een soort van spanning in die je aanzet tot doorlezen. Vooral het verhaal rondom Marcher. Wat dat betreft vind ik het super jammer dat het een stand-alone is en dat er geen deel twee meer komt. Er mist namelijk nog heel veel. Nou weet ik dat een open einde ook een einde kan zijn en dat je dat maar moet accepteren, maar ook tijdens het verhaal vallen er veel gaten die het bestaande einde zeker een boost hadden kunnen geven.

Dus over het algemeen is het echt een aanrader, maar omdat er veel platte stukken in zitten blijf je zitten met duizenden vragen en een gevoel van ‘meh’ zodra je hem uit hebt.

P.S) Ben je nieuwsgierig en wil je het boek ook gaan kopen? Check dan de website van De Toverlantaarn en bestel hem daar! Zo steun je een lokale boekhandel 😀