Bookish posts·Recensies

Blogtour: Weerwolven van Waraine

‘Hallo, is daar iemand?’ fluisterde ze. Vlak bij haar knapte er een droge tak. Ze keek om, maar er was niemand te zien. Wie speelde er een spelletje met haar? Op dat moment hoorde ze een krakende stem. ‘Wie bij de hond slaapt, krijgt zijn vlooien,’ mompelde de stem. ‘En wie in het gezelschap van de Weerwolf vertoeft, moet het ontgelden.’ Angstig deinsde ze achteruit. Tijdens de zomervakantie van 2002 komen negen jongeren terecht in Waraine, een idyllisch dorpje aan de Franse kust. Door een speling van het lot moeten ze een week lang in hetzelfde vakantiehuis verblijven. Is het puur toeval dat ze samen in het vakantiehuis terecht zijn gekomen, of zit er meer achter? Na een spelletje ‘Weerwolven van Wakkerdam’ begint een ware nachtmerrie waarbij er gewonden vallen. Waart er een moordenaar rond in de bossen van Waraine? Hun zoektocht naar de dader ontaardt in een koortsachtige heksenjacht naar de Weerwolf. Steeds meer geheimen komen aan het licht en daaruit blijkt dat niemand is wie hij lijkt. Kunnen ze elkaar vertrouwen? Hun detectivespel loopt al snel uit de hand, maar de belangrijkste vraag blijft onbeantwoord: wie is de Weerwolf?

‘Weerwolven van Waraine’ (2020) is een spannende thriller/detective. Het boek is geschikt voor alle lezers vanaf 14 jaar die van spanning en mysterie houden.

Ik mocht van Eva meedoen aan haar blogtour over haar nieuwe boek: Weerwolven van Waraine. Toen ze me vroeg hiervoor zei ik volmondig ja en zodoende zijn we hier. Ik wil Eva nog een keer bedanken voor deze mooie kans!

Weerwolven van Waraine is een verhaal dat een aantal jongeren volgt dat samen in 1 vakantiehuis in Waraine terecht komen. Bij aankomst komen de groepjes tot de ontdekking dat het vakantiehuisje dubbel geboekt is en dat ze met z’n allen zullen moeten verblijven in 1 huis. Ze kennen elkaar niet maar er zijn zeker onderlinge connecties. Ze komen binnen met allerlei verschillende persoonlijkheden maar weten al gauw te binden over het boekingsongelukje. Er is echter 1 iemand die zich dwars tegenover iedereen zet. Ze vind het maar niks dat er meer mensen zijn in haar vakantiehuis aangezien ze daar samen zou zijn met Anthony, maar hij is niet op komen dagen.

Om de groep zo goed mogelijk te laten bonden, stelt iemand voor om het spel Weerwolven van Wakkerdam te gaan spelen dat hij in de kast vond. Viktor, Shania, Bram, Koen, Christopher, Gabriël, Helen, Ginny en Zeke gaan lekker buiten op het terras zitten om het spel te spelen. Viktor, de grandioze verteller maakt zich klaar voor het verhaal terwijl de kaartjes met de rollen worden verdeelt. Het spel heeft helaas maar 1 weerwolf maar ook op die manier is het wel te doen.

Toernooi: Weerwolven van Wakkerdam (@lycanthropieFHJ) | Twitter

Iedereen heeft wel een rol te vervullen en al gauw begint het verhaal vorm te krijgen, maar tijdens het einde van de eerste nacht slaat de bliksem in en moet de groep halsoverkop naar binnen vluchten voordat een omvallende boom het terras vernield. Het spel eindigt abrupt en na de schrik maakt iedereen zich klaar voor bed. Op naar een nieuwe morgen.

Maar al gauw beginnen er rare dingen te gebeuren. Het lijkt wel of de rollen van het spel echt worden en dat de gevolgen van hun keuzes tijdens het spel uitkomen in het echte leven. De groep moet er snel achter komen wie de weerwolf was voor er een dodelijke uitkomst is.

Eva Linden | Vlaams Radio Archief

Ik vond het boek echt super leuk! Het concept van een fictief spel dat tot leven komt is echt tof. Bovendien zit er in het boek een mooie spontaniteit die het vloeiend houd. Daarmee bedoel ik dat het vrij verslavend was en dat het me ook echt wel bezig hield omdat niet alle keuzes van de karakters voorspelbaar waren.

Wat ik ook een goede keuze vond was het switchen tussen karakter. Elk hoofdstuk zag je vanuit de ogen van een ander en zo nu en dan kwam je terug bij bepaalde karakters. Zo leer je de karakters ook echt kennen. Het zijn er namelijk best veel om meteen een connectie mee te hebben. Daarom vond ik het heel mooi om vanuit de karakters het verhaal te zien afspelen.

Wat ik wel wat minder vond was de snelheid waarin het verhaal zich afspeelt. Sommige spannendere stukken waren al snel voorbij omdat het in vogelvlucht verderging. Ik snapte soms niet eens wat er gebeurd was en moest ik een pagina terug om te begrijpen wat er met Bram aan de hand was. Dat brak het verhaal soms een beetje op en niet op een goede manier. Maar desondanks dat vond ik het echt een tof verhaal 😀 Ik was zeker nieuwsgierig naar wie de weerwolf was en heb tot en met het einde continu zitten raden en puzzelen.

Ik geef het verhaal 4 sterren. Het is zeker een aanrader voor iedereen die het weerwolven spel kent en zin heeft in iets luchtigs maar ook spannend.